Lezersvraag van Winnieandbuzz

Er kwam een vraag binnen van Winnieandbuzz (de vraag is te vinden onderaan deze pagina):

Wat ik je zou willen vragen is hoe jij het overzicht houdt over kosten die over een tijdje pas worden gemaakt maar waarvoor je maandelijks wel een reservering maakt? Wij hebben een aparte spaarrekening waarop we iedere maand een vast bedrag storten die samengesteld is uit 12 sub bedragen. Uiteindelijk betalen we hier dan ter zijner tijd bijv. de gemeentelijke lasten of de jaarlijkse ziektekosten premie (bespaartip: de korting bij betaling per jaar is hoger dan je aan spaarrente ontvangt). Wij worstelen met het houden van het overzicht over de status van het totaal aan sub bedragen (volg je me nog?). Als alternatief heb ik eraan zitten denken om een aparte spaarrekening te openen per besteding (bijv. 1 voor gemeentelijke kosten, 1 voor ziektekosten premie, 1 voor auto onderhoud etc) maar dat is ook zo wat.

Tja. Ik ben geen expert, want ik goochel niet met twaalf verschillende doelen. Ik stort slechts bedragen voor twee verschillende doelen op één rekening.

Je zou trouwens inderdaad kunnen werken met verschillende spaarrekeningen. Of met een spaarrekening bij een bank die je toestaat om binnen één spaarrekening met doelen of potjes te werken, zoals bij de SNS-bank en bij de ASN-bank bijvoorbeeld (al moet je daarvoor bij de ASN-bank wel met de app werken, online kan het niet).

Maar dit is hoe ik de doelen NN-jes (het verjaardagsgeld wat ik aan mijn nichtjes en neefjes geef) en zorgkosten (voornamelijk voor het in één keer kunnen betalen van de premie, in december) beheer. Ik heb een excelfile met daarin het overzicht:

Screenshot 2016-05-22 08.59.07

Kortom, je ziet dat ik één kolom heb per doel, waarin ik bijhoud, hoeveel ik voor dat doel spaar en ook hoeveel ik wanneer voor dat doel uitgeef. In kolom D staat het totale saldo op die spaarrekening, waarmee ik natuurlijk kan kijken of het nog klopt (als het echte rekeningsaldo anders is, dan doe ik iets fout), en ook kan kijken of ‘ie niet op een bepaald moment in het jaar onder de nul zakt, dat zou niet goed zijn. Dit totale saldo laat ik ‘m trouwens berekenen door de veranderingen op de huidige regel (in kolom B en C) op te laten tellen bij het vorige totale saldo (een regel hoger in kolom D).

Elke maand leg ik tegen het einde van de maand 234 euro in totaal in, waarvan 84 euro bestemd is voor de neefjes en nichtjes, en 150 euro voor de zorgkosten. Als ik dan verwacht dat ik geld van de rekening af ga halen, zie je een extra regel (bijvoorbeeld op 27 april), waarbij ik aangeef dat ik er 250 euro af haal, en dat dat allemaal van het “NN-jes”-gedeelte moet komen, omdat ik er een uitgave voor de nichtjes en neefjes mee ga doen.

Wat je trouwens in Excel ook nog kan doen, is het selecteren van meerdere cellen tegelijk. Als er getallen staan in die cellen, dan zal Excel die optellen en zal rechts beneden ergens een “som” staan. Dit helpt ook een beetje. Als ik bijvoorbeeld wil weten of ik nog geld over heb voor het potje NN-jes specifiek, dan kan ik de cellen selecteren vanaf de eerste cel voor de NN-jes (B2) tot en met bijvoorbeeld de cel van 2 december (B17). Dan zie je in dit geval, dat het saldo op dat moment voor deze categorie in de min staat:

Screenshot 2016-05-22 09.11.01

Gelukkig zie je in één oogopslag dat het totale saldo op de rekening op dat moment nog steeds positief is (cel D17). En er komt op 23 december weer wat geld bij, waardoor ik het jaar voor wat betreft de neefjes en de nichtjes ga eindigen met plus 8 🙂 .

Kun je dit ook zo doen met twaalf verschillende potjes? Vast wel. Dan wordt het wel een wat bredere en ook ingewikkeldere tabel. Maar ik denk wel dat dat kan, en ook dat het dan redelijk gemakkelijk inzichtelijk is, hoeveel je in elk potje hebt zitten.

Je zou het trouwens ook nog anders kunnen doen. Je zou ook gewoon per potje in een kolom bij kunnen houden, hoeveel er op een bepaald moment in dat potje zit. Dus dat je elke maand voor de NN-jes 84 euro optelt bij het vorige bedrag van dat potje, en dat je er 250 euro vanaf trekt als er 250 euro uit gaat. Dat is ook helemaal niet zoveel moeilijker dan wat ik gedaan heb, en in Excel kun je ook daarvoor formules maken, zodat je het niet elke keer handmatig hoeft op te tellen of af te trekken. Maar je zou het zelfs gewoon op papier kunnen doen, dan krijg je ongeveer zoiets:

Screenshot 2016-05-22 09.55.18

Dan moet je misschien elke maand even met een rekenmachientje aan de slag (zeker als het niet zes maar twaalf potjes zijn), maar dan hou je toch ook redelijk gemakkelijk het overzicht, ook door het jaar heen.

Hoe doen anderen het, vraag ik me af? Bij welke banken heb je nog meer dat je sub-spaarrekeningen kunt maken of spaarpotjes of iets dergelijks?

10 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

10 Reacties op “Lezersvraag van Winnieandbuzz

  1. thefabulouslifeofellen

    Bij Knab kan je ook meerdere spaarrekeningen openen. Vind ik persoonlijk wel handig.

  2. E.L.

    Ik heb zelf inderdaad voor elk spaardoel een aparte spaarrekening, maar ik heb dan ook maar vijf doelen (aflossing huis + pensioensparen + nieuwe auto + autoreparaties + ‘gewoon sparen’). Zorgkosten heb ik vrijwel niet dus die betaal ik van mijn ‘gewone’ spaarrekening en belastingen eigenlijk ook.
    Zo werkt het voor mij uitstekend, je hoeft nergens om te denken en verder niets bij te houden. Ik zit bij de Rabobank en daar kun je kosteloos zoveel spaarrekeningen openen als je wilt (weet natuurlijk niet of dit voor alle banken geldt), dus misschien kun je het eens proberen?

  3. Ri

    Als ik de vraag goed begrijp, dan zou Moneyou ook een optie zijn. Alleen online dus.

  4. Marianne

    Wij hebben alles op een grote hoop op een spaarrekening, maar ik splits het in excel wel uit. Ieder doel (en bij ons zijn dat er ook minstens 12) heeft een eigen tabblad. Ik heb een kolom voor de datum, inleg, opname en saldo. In die laatste kolom staat een standaard formule die een automatische berekening maakt: saldo regel erboven + inleg – opname. Voor mij werkt dit prima.
    Succes met het vinden van een passende manier,
    Marianne

  5. Meer door minder

    Tel alle kwartaal,half jaar,jaarbedragen en/of anderen niet maandbedragen bij elkaar en deel dit door 12 en reserveer dit elke maand.
    Ik heb een overzicht met alle niet maandbedragen wijzigt er een bedrag dan voer ik de wijziging door in mijn overzicht en reserveer ik het nieuwe maand bedrag.In het boven genoemde overzicht zie ik welk bedrag in welke maand zal worden afgeschreven en controleer de daad werkelijke afschrijving met mij overzicht. dit alles op één spaarrekening welke ik JB rekening noem (jaarbetalings rekening)

    • Winnieandbuzz

      Wat jij voorstelt is precies wat wij doen en werkt perfect om de maandelijkse reservering te berekenen en kan ik iedereen aanbevelen.

  6. Mom4life

    Bij ING kan je ook gratis doelsparen, via internetbankieren.

  7. Winnieandbuzz

    Dank je wel Spaarolifantje en alle anderen voor jullie reacties. Intussen was mijn oog ook op de SNS spaarrekening gevallen waarbinnen je max. 10 spaarpotjes kunt bijhouden. Het bijhouden in Excel heb ik geprobeerd maar voor mijn vrouw (zij is geen Excel liefhebber) zocht ik iets dat direct inzicht kan geven. Met de SNS spaarrekening heeft ze direct inzicht in de stand van zaken en kan ook ze ook makkelijk zien hoe het met bijvoorbeeld het kledingsbudget gesteld is. Leuke bijkomstigheid is dat we een hogere rente krijgen dan bij de ABNAMRO.

    Voor de geïnteresseerden: wij houden spaarpotjes (reserveringen) bij voor alle uitgaven die jaarlijks boven de EUR 1000 uitkomen en voor een paar (grotere) uitgaven die maar 1x per jaar voorbijkomen. Bijv. ziektekostenverzekering, potje voor eigen risico ziektekosten, overlijdensrisicoverzekering, Zilvervloot inleg voor onze dochter, onderhoud van onze auto en vouwwagen, kleedgeld per persoon.

    En off topic: waar Spaarolifantje gaat voor eerder stoppen met werken hebben wij een plan om onze laatste stukje aflossingsvrij op de hypotheek te gaan aflossen. We kregen eergisteren de eerste brief met bevestiging van onze eerste storting en het gevoel dat dat geeft is super! Op naar de volgende storting 🙂

    • Maximaal 10 spaarpotjes, met jullie twaalf doen jullie er dan misschien twee nog ergens anders, of openen jullie misschien twee spaarrekeningen bij de SNS-bank (zodat je zelfs zou kunnen uitbreiden naar 20 verschillende doelen?).

      Veel succes met het aflossen van jullie aflossingsvrije hypotheek! Zo’n hypotheek is uiteindelijk toch een blok aan je been, waar je uiteindelijk ook naartoe wilt met je leven.

      • Winnieandbuzz

        Voorlopig zouden we aan 10 spaarpotjes genoeg moeten hebben. We gaan het nu eerst een paar maanden aanzien en bekijken of het ons bevalt. Wij verwachten meer inzicht te krijgen zonder al te veel handmatige bewerkingen in een Excel sheet, de tijd zal het leren.

        Voor wat betreft de aflossingsvrije hypotheek: gelukkig hebben wij geen 100% aflossingsvrije hypotheek en is het een laag percentage. Wij zagen dat stukje meer als een soort huur voor als we met pensioen zouden zijn maar nu gaan we voor ‘gratis’ wonen!