Jammer… geen maandelijkse uitkeringen vakantiegeld

Ik krijg in mei vakantiegeld en in december een eindejaarsuitkering. Dat zijn leuke maanden. Maar ik zie ook op mijn salarisstrookje, dat dat bedrag zich gedurende een heel jaar langzaam elke maand opbouwt, en maar niet in mijn handen komt, totdat het december of mei is. En vroeger, toen ik nog een nulurencontract had, toen wel. Toen kreeg ik het er elke maand meteen bij!

Nu zag ik vorige week in mijn CAO staan, dat het vakantiegeld ook per maand uitbetaald zou kunnen worden, mits het bedrijf waar je werkt, dat voor je wil doen. Maandag snel met de HR-mensen gebeld, maar helaas: “dat is bij ons niet mogelijk”. Vertaling: “Ja, zeg, da’s extra werk voor de HR-afdeling en de salarisafdeling”.

Ik zou het geld best elke maand willen krijgen. Dan waren december en mei misschien net iets minder leuk, maar had ik wel elke maand ongeveer een tiende maandsalaris méér (als je de eindejaarsuitkering en het vakantiegeld allebei elke maand zou krijgen). Sommige mensen zouden met die luxe niet om kunnen gaan, en dat geld meteen uitgeven en niets meer over hebben voor de vakantie. Ik geef toe, dat ik vroeger ook tot die mensen behoorde. Maar intussen zou het kunnen, dan zou het geld gewoon elke maand, hop, de spaarpot in gaan. Kreeg ik er nog rente over. Dat is nu helaas niet zo.

Ach ja. Ik moet me er maar bij neerleggen.

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Jammer… geen maandelijkse uitkeringen vakantiegeld

  1. Winnieandbuzz

    Herkenbaar. Ik werk nu bij een bedrijf die het vakantiegeld per maand overmaakt en dat vind ik heerlijk. Het vergt enige discipline om het daadwerkelijk te reserveren maar ik heb nu wel zeggenschap over wat ik ermee doe en kan nog een klein beetje rente generen en het deels onderbrengen op onze beleggingsrekening.

  2. Ik krijg ze ook elke maand. Ik weet eigenlijk niet of ik er blij mee ben. Niet dat ik het gelijk opmaak, maar de “speciale” maanden waar er extra veel wordt gestort zijn er niet meer bij…

  3. Hier wordt het ook in mei uitbetaald; de bonus bij goed functioneren in april. Als het maandelijks wordt uitgekeerd moet je wel de discipline hebben om het apart te zetten. Maar dat is bij ons, en ik denk bij jou, ook geen enkel probleem 😉

  4. Janny

    Bij het bedrijf waar ik werk wordt het vakantiegeld maandelijks betaald, juist omdat dat veel gemakkelijker is. En bedenk dat het concept vakantiegeld maar in een paar landen bekend is. De meeste landen kennen geen vakantiegeld als onderdeel van de beloning voor werken. Als ik het me goed herinner is vakantiegeld in de vorm van een jaarlijkse betaling ooit begonnen omdat men bedacht dat het een ‘simpele’ werknemer niet zou lukken om elke maand geld opzij te zetten om iets leuks te doen in zijn jaarlijkse vakantie.En denk bijvoorbeeld ook aan de vakantie bonnen die een bouwvakker tot een aantal jaren terug kreeg om zijn onbetaalde vakantie dagen mee te financieren.

  5. ik zou het ook niet erg vinden als man t maandelijks erbij zou krijgen.. je boekt meestal toch niet in Mei je vakantie.. 😉 soms in feb al met een vroegboekkorting en soms pas last minute.. :p het gaat hier dus ook naar de spaar en als we in februari al boeken, wordt het ook betaald van de spaarrekening.. zou hier dus echt niets uitmaken