“Je moet niet méér sparen dan 22.000, hoor!”

“Je moet echt niet meer sparen dan 22.000 euro, hoor, anders dan moet je belasting gaan betalen over je eigen geld!”

Dat is een citaat van een collega van mij, gisteren. We hadden het er over, hoe de pensioenleeftijd voor ons beiden verschoven is naar 67 jaar. Zij is 53, ik ben dus 37. Ik zei haar, dat ik van plan was om dan maar zelf enige jaren pensioen te financieren vóór mijn 67e – een beetje met de hoop dat zij dan ook nog in de komende 14 jaar of zo af en toe wat opzij zet. Ik gun haar ook, dat ze er toch wat eerder tussenuit kan dan 67-met-de-tong-op-de-schoenen… Maar toen kwam dus dit antwoord terug.

Misschien hier het lange antwoord, dan.

“Ja, je hebt gelijk. De grens is 24.437 euro trouwens (dat moest ik wel even opzoeken). En mocht je met z’n tweeën zijn, dan is het het dubbele voor jullie samen. Daarvan kun je toch zéker een jaar leven, en ik denk wel dat je daarna nog steeds een buffertje over houdt (wat wel zo prettig is). Dus dan kun je toch ook een jaar eerder met pensioen.

En dan, zelfs als je meer spaart, dan word je alleen belast over het meerdere. Dus stel dat je als single persoon 40.000 euro spaart (waarmee je bijvoorbeeld twee jaar eerder met pensioen kunt), dan betaal je op dit moment 1,2% belasting over de circa 15.000 euro die je meer hebt dan 24.437. Dus da’s ongeveer 180 euro extra belasting in het jaar, terwijl je dan wel mooi een spaarpotje hebt voor twee jaar pensioen. Laat de vermogensbelasting je alsjeblieft niet tegenhouden, om wat geld opzij te zetten.”

Ik heb dat gisteren niet gezegd; in feite was ik op dat moment even met stomheid geslagen. Misschien kom ik er later nog wel op terug, of misschien toch ook zij…

 

13 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

13 Reacties op ““Je moet niet méér sparen dan 22.000, hoor!”

  1. En als je ‘groen’ belegt is er nog meer vrijstelling mogelijk! Maar dat zal voor je collega helemaal een stap te ver zijn 😉

  2. ja die zit in dezelfde categorie als ‘je moet echt ‘je hypotheek niet aflossen hoor, anders krijg je geen hypotheekrenteaftrek’. rare redenering.

  3. Ri

    Sommige mensen bereik je nooit.

  4. Nee Maar

    Ken mensen die daarom toch maar weer eens een nieuwe auto kopen.
    Mijn favoriete antwoord: dan betaal je nog meer belasting 🙂
    21%

  5. Akkieplof

    Tja niet slim maar begrijp dat sommige mensen zo denken.
    Vind het zelf ook moeilijk want wij zitten er ook boven de 45000 maar dan maar belasting betalen.
    Misschien maar kijken of ik toch nog iets extra ga aflossen in dec.
    Of sparen en belasting betalen. Ps in dit bedrag zit ook geld van de kinderen en een potje voor buffer school.( 18500)
    En het blijft moeilijk wat de politiek doet in de toekomst en of je later je huis wel weer moet opeten bij werkloosheid.( mijn grootste angst)
    Vind het moeilijk

  6. Helemaal gelijk natuurlijk! Maar ga er maar vanuit dat jij en ik tot ons 70e moeten werken hoor. Ik ben hem even kwijt, maar er is een site waar je dat kunt uitrekenen.

    • Ja, ík dus niet, hè? Ik ga zorgen dat ik er eerder tussenuit kan!

      • Akkieplof

        Ach zou wel eerder willen maar er kan van alles gebeuren. Scheiding,ontslag, niet genoeg gespaard , kinderen en hun school. etc.
        Ben nu 51 en hoop te kunnen sparen de komende jaren. Lat ligt ( te) hoog 12 jaar lang 1300€ = 750 voor de hypotheek en 550 voor later als buffer om over 11 jaar als mijn hypotheek afloopt te kijken hoever we zijn.
        Dan hopen op hypotheek vrij en een buffer te hebben als aanvulling op pensioen. Maar niks moet. Maar zou mooi zijn om te stoppen tussen je 63-65 jaar
        Dan hopen op lage lasten,kids de deur uit, 1 auto weg de duurste, dan leven van pensioen en de buffer pas bij nood. Buffer moet genoeg zijn als aanvulling voor minimaal 20 jaar
        We zien wel.
        Gaat nog steeds te veel eruit. Tja ook aan vakantie enzo maar we leven wel he

  7. JE kan ook sparen op een speciale rekening, die vast staat voor je pensioen. De euroos op die rekening vallen buiten de box 3 vrijstelling. BND heeft zo’n rekening, plus de exacte regeltjes hoe je kunt laten uitkeren. Want nu ik dit type, weet ik niet zeker of je deze euroos voor je 67e kunt laten uitkeren. Mmmmm, moet ik zelf maar eens uitzoeken.