Rentepunten van de ING

Mijn vriend heeft een rekening bij de ING. Daardoor heeft hij intussen veel rentepunten.

Ik raad het niemand aan. Neem gewoon een bank met hogere rentes, dan krijg je namelijk écht extra geld in je portemonnee, en dan mag je helemaal zelf kiezen, wat je er mee doet.

Wat blijkt namelijk? Kijkend op de website van de ING blijkt dat je met je rentepunten een paar dingetjes kunt doen:

  1. Je kunt gratis kaartjes krijgen voor bepaalde pretparken of dierentuinen. Misschien, misschien dat we dit nog wel eens doen, of dat we wat kaartjes weg gaan geven aan onze nichtjes en neefjes. Maar we worden hier niet echt superblij van.
  2. Je kunt korting krijgen op het laten drukken van fotoalbums. Tja, misschien dat ik er dit jaar nog wel aan toe kom, om er weer eens eentje samen te stellen en te laten drukken. Ik heb er uit het verleden een paar. Ik heb er inmiddels al jaren niet meer in gekeken, maar goed.
  3. Je kunt, naar mijn schatting, met de rentepunten zo’n 10-30% korting krijgen op een ander product. Keukenapparatuur, kleding, hebbedingetjes. Ze verkopen bijvoorbeeld een heteluchtcirculatieoventje (mooi woord voor scrabble) voor zo’n 110 euro (plus rentepunten), waar een vergelijkbaar oventje van een ander merk zo’n 140 euro kost. Dus je “bespaart” jezelf 30 euro als je de rentepunten gebruikt. Ik weet trouwens niet, of er dan nog verzendkosten bij komen.
  4. Als je echt heel lang en veel gespaard hebt, en meer dan 100.000 punten hebt, kun je echt een superdeluxe barbecue kopen! Je moet dan trouwens wel 2800 euro of zo bijbetalen, maar dat is prima te doen, toch? Eventueel kun je trouwens ook kiezen voor een diamanten ring voor ook ongeveer datzelfde bedrag. Koopje.

Nee, dan ben ik dus blij dat ik met mijn spaarrekeningen altijd waarschijnlijk minimaal 0,5% rente meer per jaar binnengehaald heb (al is dat nu het laatste jaar misschien een kleiner verschil geworden, gewoon omdat de rentes overal laag zijn). Dat is dus échte rente en dat zijn echte euro’s geweest, die ik zelf ter beschikking kreeg om zelf uit te geven (of verder mee te sparen).

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Rentepunten van de ING

  1. GJ

    Ik heb hetzelfde. Maar ik heb dan ook geen spaarrekening voor de rente, maar gewoon om mijn geld opzij te zetten. Heb het weleens gezien, die rentepunten maar ook nooit iets mee gedaan. Die parken ga ik niet zo vaak heen en die spullen die ze verkopen, dat zijn van die dingen die je niet echt nodig hebt. Misschien toch weer eens kijken of ik niet ook nog weer ergens wat geld in kan beleggen.

  2. Twan

    En wil je wel klant zijn bij ING? Hoe goed zijn ze als bank? Ze doen het niet echt goed als je kijkt bij de eerlijke geldwijzer.

  3. Rentepunten zijn een dure sigaar uit eigen doos.

  4. Lot

    Ik heb er ook nooit wat meegedaan. Ik geloof dat ze alleen goed tot hun recht komen als je andere hypotheek neemt.
    Maar omdat ik een apparaat wil kopen ga ik toch maar eens kijken of dat me wat oplevert.

  5. Mijn moeder had ook een rekening bij de ING. En zo kwamen we erchter dat die punten ook nog verlopen na een tijd. We hebben er een keer ANWB-vouchers voor gekocht. We hadden punten voor drie vouchers, en toen bleek dat we voor elke voucher verzendkosten moesten betalen. terwijl die gewoon met zijn drieeen in een envelop kunnen tegen dezelfde verzendkosten als eentje.

  6. Rentepunten is in mijn ogen een lokkertje om bij de bank te blijven, zodat mensen ondanks de (misschien wel te) lage rente toch niet overstappen naar een bank waar je wel een fatsoenlijke rente krijgt.