Uitgaven van mei 2016

De maand mei is weer voorbij. We gaan met lekker slecht weer juni in, maar dat geeft niet. Kan het alleen maar mooier worden. Even kijken naar de uitgaven in deze maand. Ik gebruik het programma YNAB, de meest linkse kolom geeft de categorieën van uitgaven aan, de volgende wat ik gebudgetteerd heb voor deze maand, dan de werkelijke uitgaven in deze maand, en dan hoeveel ik nog over heb (of, in rood, hoeveel ik teveel heb uitgegeven sinds januari 2016).

Screenshot 2016-06-01 08.51.07

Ik werk met gemiddelde uitgaven door het jaar heen. Ik weet dan, dat ik de ene maand meer uitgeef dan de andere, maar dat het uiteindelijk door het jaar heen op of onder het gemiddelde uit zou moeten komen. Daarom is het bij sommige categorieën ook niet erg dat ik nu rood sta. Voor dingen als de Bankkosten, Goede doelen en Verzekeringen weet ik gewoon, dat er in het begin veel uitgaven zijn, die dan later in het jaar goedgemaakt gaan worden.

Bij Vervoer moet ik op blijven letten. Ik heb deze maand wel heel duidelijk minder geld uitgegeven dan de geplande 130 euro, maar ik moet nog steeds een klein beetje achterstand wegwerken van maart en april. Hopelijk lukt me dat, en komen er ook geen al te dure maanden meer aan in de rest van het jaar. Het gaat hier bijna altijd om kosten voor het openbaar vervoer, heel soms huur ik een auto via Greenwheels, of moet ik iets aan mijn fiets laten sleutelen. Zou ik elke dag de taxi bestellen, dan blijf ik natuurlijk nooit binnen budget. Dus een beetje uitkijken is dit wel.

En dan, bij Vakantie ga ik het dit jaar gewoon niet redden, dat weet ik nu al. Ik budgetteerde oorspronkelijk 90 euro per maand voor een totaal van ruim 1000 euro. Voor een normaal jaar is dat makkelijk te halen, maar dit jaar gaan we naar IJsland en gaan we dit echt niet redden. IJsland is eh, zeg maar, duur. We gaan tweeënhalve week (als je er dan toch eenmaal bent…). Volgend jaar dan maar weer een goedkopere vakantie, verwacht ik. Oh, en deze maand deed ik de aanbetaling…

Tenslotte is er bij “Vrij te besteden” nog wel iets te winnen. Die achterstand is toch nog wel weg te werken. Het is een achterstand uit het verleden (deze maand bleef ik nét binnen budget), maar ik moet er harder aan gaan trekken om minder dan het gebudgeteerde bedrag uit te geven. Misschien dat het scheelt, dat er in juni maar één familielid jarig is…

Oh ja, ik legde deze maand veel in in beleggingen (daardoor staan daar ook rode cijfers, da’s een beetje raar van YNAB, maar goed). Dat kwam omdat ik deze maand extra inkomsten had (het vakantiegeld). Volgende maand is dat weer minder.

 

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Uitgaven van mei 2016

  1. Boukje

    Grappig om zo te zien. Ik hou het ook een beetje bij, maar dan gewoon in excel! Ik weet wat er binnenkomt, wat er per maand uitgaat. Ik heb alle betalingen maandelijks, op het waterbedrijf na dan. En mijn auto/inboedel/wa verzekering, gemeentelijke belastingen betaal ik eens per jaar. Ik reserveer er niet apart geld voor. Ik stort gewoon elke maand hetzelfde bedrag op de spaar waardoor ik die kosten weer kan betalen in het jaar erop! Ik werk niet echt met potjes meer, wel gedaan, maar werd ik onrustig van….dan zag ik mijn “uitgeefrekening” fors dalen en kon ik niet wat kopen, terwijl op de “ooitverrevakantierekening” meer dan genoeg stond…Beetje psychisch, maar heb het nu “nog maar” 3 rekeningen en nu ben ik rustig….haha…

    • Grappig 🙂 Zo hebben verschillende mensen ook verschillende dingen die werken, hè? De een heeft liever honderd losse potjes voor de zekerheid, de ander wordt gek van al die losse potjes en heeft liever maar 1 of 2 hoopjes. .