Privacy, malware en mijn telefoon

Sinds een paar dagen heb ik een gekke app op mijn telefoon. Ik weet zeker, dat ik ‘m niet zelf geïnstalleerd heb, maar te pas en te onpas duikt ‘ie op. Na een paar keer ging ik toch eens kijken: wat is dat voor ding? En het is een soort spam-app. Waarschijnlijk heb ik ooit in een andere app een reclame gehad die omhoog gepopt was voor ik er erg in had, en heb ik die ook aangeklikt voor ik er erg in had, daarmee zogenaamd toestemming gevend voor het downloaden van deze app.

En ik krijg de app er niet meer af. Alle opties die je normaal hebt, om een app te de-installeren, zijn geblokkeerd. (Dat is toch wel slim van die app-makers, zeg!)

En, wat ook nog zo is, de app heeft van mij “toestemming gekregen” om overal in mijn telefoon te mogen kijken. De app mag het volume van mijn telefoon aanpassen, de app mag zichzelf opstarten als ik de telefoon opnieuw opstart, enzovoort.

Waarschijnlijk ga ik straks eerst alle foto’s en zo van mijn telefoon halen, en dan het hele ding opnieuw installeren. Dan is ‘ie waarschijnlijk wel weg. En dan nóg rustiger aan doen met mijn andere appjes, en proberen niet in haast ergens in een app op een reclame te klikken waar ik helemaal niet op wil klikken.

Maar dit zette mij wel aan het denken: ook ik blijk dus op mijn telefoon kwetsbaar voor malware, virussen, mee-spiekers enzovoort. Terwijl ik toch wel dacht, dat ik zo slim bezig was. (Met bijvoorbeeld dat mijn telefoon vrij snel weer opnieuw om het wachtwoord vraagt, als ik een tijdje inactief ben geweest). Ik bankier niet via mijn telefoon, en daar ben ik nu wel blij mee. In ieder geval kan geen enkele telefoonvirus-app dus “namens mij” inloggen bij mijn bank. Maar ik heb natuurlijk wel andere gegevens op mijn telefoon staan. Ondere andere de app waarmee ik mijn uitgaven door de dagen heen bijhou. Hmm, dat is toch ook informatie, die niet per se in handen hoeft te vallen van kwaadwillende virusmakers.

Kortom, weer een herinnering dat je online vaak kwetsbaar bent, en dat je dus goed moet nadenken over wat je wel en niet doet, en over wat je wel en niet wilt delen.

 

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Privacy, malware en mijn telefoon

  1. Siebrie

    Heb je whatsapp, viber, en google op je telefoon staan? Dan heb je die toestemming om overal te kijken ook al gegeven.

  2. Ik hoop dat je hem er zo afkrijgt. Toch erg dat we steeds op onze hoede moeten zijn. Ik heb bewust geen smartphone.Deels hierom maar ook omdat ik mezelf een beetje ken en bang ben dat ik er teveel mee zit te spelen.

  3. Ik ben een grootverbruiker qua mobiel, maar wat jij beschrijft heb ik nooit gehad. Over het algemeen handig om te googl’en naar de app. Vaak hebben anderen het probleem ook al gehad en staat er een oplossing bij.