Sparen

Ik heb in de afgelopen jaren veel geld in deposito’s gezet. Daar ben ik nu wel blij mee: dit geld heb ik niet nodig, en gemiddeld geven mijn deposito’s (meestal voor tien jaar afgesloten) mij circa 3% rente per jaar.

Die 3% haal je tegenwoordig helaas nergens meer. (Bij vastzetten voor twintig jaar biedt de beste aanbieder 2% rente (bron)). Tja. Niks aan te doen! Maar wat kun je nog wel doen?

  1. Je kunt kijken, waar je de hoogste rente krijgt op je spaarrekening. Kijk bijvoorbeeld eerst bij je eigen bank, of jij wel de mooiste spaarrekening hebt die jouw bank aanbiedt. Sommige banken bieden verschillende spaarrekeningen aan met verschillende rentes. Misschien met wat extra voorwaarden (bijvoorbeeld elk kwartaal groei), maar wie weet kun jij ook wel aan die extra voorwaarden voldoen? Daarnaast zijn er diverse vergelijkingssites waarbij je spaarrekeningen bij verschillende banken en financiële instellingen met elkaar kunt vergelijken, bijvoorbeeld via Vanspaarbankveranderen.nl .
  2. Je kunt kijken, of je een deel van je geld voor langere tijd weg kunt zetten in een spaardeposito. Hierbij moet je weten, dat je in principe écht niet aan dat geld kunt komen, tijdens de termijn waarvoor je het weggezet hebt. Dus een deposito voor vijf jaar, vandaag afgesloten, betekent dat je tot 12 juni 2021 niet bij je geld zult kunnen. Dus dit moet echt geld zijn, wat je gedurende die termijn kunt missen. (NB Sommige banken hebben bepaalde uitzonderingen, en dan mag je wel bij het geld, bijvoorbeeld bij arbeidsongeschiktheid. Maar lees die voorwaarden altijd heel, heel goed!).

Ik zou geld voor de buffer niet anders bewaren dan op een spaar- of betaalrekening. Je buffer is bedoeld om onverwachte kosten op te vangen, en op het moment dat er dan onverwacht kosten gemaakt moeten worden door jou, moet je dus gewoon bij dat geld kunnen. Dus het moet ook niet op een deposito-rekening staan. Soms kun je niet wachten.

Als je spaardoelen hebt voor de komende paar jaar, bijvoorbeeld die fantastische vakantie die jullie in 2019 willen maken, of de nieuwe auto die er waarschijnlijk in 2020 ongeveer aan moet komen, dan is het verstandig om het geld ook op de spaarrekening te houden.

Een deposito-rekening kun je wel gebruiken voor geld wat echt over gaat zijn. Of wat je bijvoorbeeld voor een bepaald doel wegzet wat nog verder weg is, voor over zeg 10 of 15 jaar. (De studie van de kinderen of zo?). Dan kun je (bijna) met zekerheid zeggen, dat je het geld niet nodig hebt, voordat het deposito weer vrijkomt. Let dan trouwens wel nog voor één ding op: je spreekt bij een deposito de rente af voor de hele termijn. Stel dat de rente in de komende jaren toch weer gaat stijgen (wie weet?), dan zit je met een deposito met een lagere rente dan wat je gewoon op je spaarrekening kunt krijgen, op dat moment.

Heb je echt (veel) geld over, dán kun je wel gaan nadenken over of je een deel van het geld nog op een andere manier wil laten rentenieren. Daarover … morgen meer 🙂

 

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Sparen

  1. De rente was vroeger inderdaad veel hoger. Ik kan me nog herinneren (+-2008) dat je geld voor een jaar gaat kon zetten tegen 5%. Helaas zijn die tijden op dit moment voorbij, wie weet komen ze ooit weer.

    Wat vind jij van beleggen en crowdfunden? Zelf heb ik ervaring met beide. Ik was van plan om binnenkort over mijn ervaringen met crowdfunden te delen, maar zo snel als jij ben ik zeker niet! Kijk uit naar het vervolg.

  2. Violetta

    Wat ik mis in je overwegingen is het kijken naar waar jouw geld in geinvesteerd wordt. Ik ben pacifist en wil niets met wapens van doen hebben. Dan vallen er behoorlijk wat banken af. Dat vind ik nog vele malen belangrijker dan zoveel mogelijk geld verdienen.

    Als je jou stukje leest gedraag je je net zo als een gewetensloze grootbank.

    • Gelukkig dan, Violetta, dat de ASN-bank zowel een mooie rente biedt, als niet in wapens investeert? Het één sluit gelukkig het ander niet uit. Ook mijn mens- en milieuvriendelijke beleggingen doen het behoorlijk goed.