Wáár je in belegt

Ik probeer te beleggen in bedrijven die milieuvriendelijk zijn, mensvriendelijk en diervriendelijk (voorzover je diervriendelijk niet onder milieuvriendelijk vindt vallen). Ik zeg probeer, omdat een bedrijf natuurlijk stiekem toch nog slechter bezig kan zijn dan wat algemeen bekend is; en ook omdat de criteria die de beleggingsfondsen gebruiken misschien niet altijd 100% overeenkomen met hoe ik het zou willen.

Daarom staat een deel van mijn beleggingen bij de ASN bank, en daarom koos ik ook bij mijn beleggingen bij Brand New Day en bij Binck voor milieu/mensvriendelijkere varianten. En ook heb ik daarom gekozen om wat geld te beleggen in windenergie en in een producent van vegetarische vleesvervangers (dat laatste is ook eigenbelang, want jum, wat maken ze lekkere spullen).

Mogelijk kies ik daardoor voor beleggingen die wat minder winst opleveren. Hoewel dat trouwens misschien nog wel meevalt, ook. Uiteindelijk zijn het natuurlijk toch goede, gedegen bedrijven waar je in belegt, dus die maken ook gewoon winst. En wie weet worden ze in de toekomst als bepaalde hulpbronnen zoals olie duurder worden, of als milieuschade strenger bestraft wordt door overheden, wel winstgevender, omdat ze minder afhankelijk zijn van die hulpbronnen en/of minder boetes hoeven te betalen.

Hoe dan ook maakt me dat niet zoveel uit. Ik wil wel graag dat mijn beleggingen in waarde stijgen, maar niet ten koste van alles.

Dit is trouwens een keuze die ik gemaakt heb voor mezelf. Dat wil niet zeggen dat iedereen dat zo moet doen, maar misschien zijn sommige mensen die dit lezen wel blij om te lezen dat het kán. (Ik kwam trouwens tijdens mijn zoektocht ook een beleggingsfonds tegen, dat belegde in de bedrijven van de S&P500 die voldeden aan bepaalde katholieke criteria, dat kan dus ook).

Fijne vaderdag, allemaal.

Reacties staat uit voor Wáár je in belegt

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.