Binck verandert haar tarieven

Hè, ik baal. Binck stuurde mij gisteren een mail, dat hun tarieven gaan veranderen. Ik was net zo blij met 0% servicefee per jaar! Maar deze wordt helaas verhoogd naar 0,15% per jaar. In de mail worden de veranderingen (natuurlijk) gebracht als een verbetering, omdat de aankoopkosten wel iets dalen. Maar het is geen verbetering, zeker niet als je geen fanatieke aan- en verkoper bent, zoals ik.

Een voorbeeld-berekening. Ik heb al 15.000 euro belegd via Binck, en ga volgend jaar ook nog vier keer voor 2000 euro per keer bijkopen.

Met de oude tarieven zou dat vier keer tien euro kosten voor het aankopen van de ETF’s. Met nul euro aan beheerskosten komt het totaal dan dus op 40 euro.

In de nieuwe situatie gaat dat vier keer zeven euro kosten voor het aankopen van de ETF’s (dus dat is minder), maar daarnaast zijn er ook nog eens die 0,15% kosten per jaar voor het beheerde geld. Stel dat er gemiddeld in dat jaar 19.000 euro op de rekening staat, dan kost dat dus ook nog eens 29 euro. Voor een totaal van 57 euro aan kosten.

En op de lange termijn wilde ik bijvoorbeeld 50.000 euro aan beleggingen bij Binck hebben en gewoon aanhouden. Niks kopen of verkopen. In de oude situatie zou me dat nul euro per jaar kosten, in de nieuwe wordt dat dus 75 euro per jaar aan beheerskosten.

Het is nog steeds heel weinig. Het is minder dan wat je bij veel andere partijen betaalt. Maar met de strategie die ik van plan was, gaan de kosten duidelijk wel omhoog. En dat is dan jammer.

Ik blijf dus ook op de uitkijk, stel dat er een betere optie langs komt (waarbij ik wel kan blijven beleggen in de fondsen die ik wil), dan switch ik misschien wel.

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Binck verandert haar tarieven

  1. joram

    Ik ben benieuwd! Ik kreeg toevallig ook net datzelfde mailtje, en dacht zelfs met mijn beperktere inleg tot nog toe, al meer kwijt te zijn. Net zoals jij ben ik ook niet echt een regelmatige investeerder maar meer van het type “buy and hold”, en gezien de onrust op de beleggersmarkt is deze verkapte verhoging van Binck een onwelkome verandering jammer genoeg.

  2. Vevelend is dat he! Dit soort verrassingen. Net zoals met banken altijd. Heb je eindelijk een gevonden met mooie spaarrente, verlagen ze het zodra je binnen bent.
    Op zich is het inderdaad nog steeds niet heel veel in vergelijking met andere organisaties maar het gooit toch wat roet in het eten.

  3. Heb je al eens gekeken naar Meesman? Daar betaal je naast het fonds dat bepaalde kosten hanteert, niet nog eens extra kosten voor d ebroker zelf. Al weet ik dat je alleen belegd in duurzame fondsen, dus dat zou een showstopper kunnen zijn voor je.

  4. Ik ben zelf tevreden over DeGiro, daar kun je o.a. gratis beleggen in ETF’s en trackers, betaal je geen bewaarloon, en zeer lage transactiekosten voor aandelen en opties. Ik heb nog steeds een portefeuille bij Binck maar die laat ik langzaam leeglopen (alhoewel de servicefee dat proces kan versnellen..).

  5. ‘VEB vraagt BinckBank tariefsverhoging in te trekken’
    http://fd.nl/ondernemen/1157773/veb-vraagt-binckbank-tariefsverhoging-in-te-trekken

    Volgens het FD, dus hopelijk wordt het terug gedraaid!