Nettowaarde zomer 2016

Zo aan het einde van elk kwartaal vind ik het leuk om weer even naar mijn nettowaarde te kijken: bezittingen min schulden. Ook in het afgelopen kwartaal kwam er weer geld bij. Ik heb zelfs een heel klein beetje beleggingswinst gemaakt (zie de ververste beleggingspagina), maar het grootste deel van de groei kwam door het bij elke loonstrook weer geld inleggen. Continu, consequent doorgaan. Dat zie je ook wel aan het grafiekje:

Screenshot 2016-07-02 13.54.47

Inmiddels zit ik, ook dankzij het vakantiegeld in mei, op 91.700 euro. Maar de vakantie moet nog wel betaald worden. Maar wie weet, misschien kan ik toch zelfs nog voor het einde van het jaar de 100.000 even aantikken? Dat zou cool zijn.

 

 

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Nettowaarde zomer 2016

  1. Mooi om te zien, zo’n stabiel stijgende lijn. En ik denk dat je dit jaar de 100k wel gaat halen, hoor!

  2. Leuk. Wie weet. Een mooi bezit een ton.

  3. boefje

    Dag Spaarolifantje,

    wat een mooie spaarbijdragen, en wat een mooie doelen. Volgens mij ben je vrij conservatief in je voorspellingen. Vergeet niet dat je ook rendement maakt op je vermogen, en dat dat gaat bijdragen aan de groei van je vermogen. Daarnaast ga je nu alleen nog uit van je persoonlijke boekhouding, waarbij een gecombineerde boekhouding met je partner nog een stuk aantrekkelijker zou kunnen zijn.

    Volgens onderstaand onderzoek en blog zou je kunnen rondkomen van 4% van je vermogen zonder in te teren op dat vermogen. Als je dat dus bereikt zou je financieel onafhankelijk zijn en dus niet meer hoeven werken. In jouw geval met 20.000E uitgaven komt het erop neer dat met een vermogen van 600.000E je nooit meer zou hoeven werken. Klinkt als een onhaalbaar doel, maar met je huidige spaardrang van 15000E/jaar zit je daar in 40 jaar aan, en volgens mij ben je al een jaar of 10 bezig? Daarnaast kunnen inderdaad vaste lasten afnemen in de toekomst als hypotheek is afbetaald en er niet meer gespaard hoeft te worden voor studerende neefjes/nichtjes. (kunnen hogere zorgkosten tegenoverstaan)

    http://financieelonafhankelijkworden.nl/financiele-onafhankelijkheid-begint-hier/hoeveel-geld-heb-je-nodig/

  4. joram

    Wat een mooie mentale grens is die €100.000 hè? Ik ben zelf net een jaartje geleden begonnen met drastisch(er) sparen en besparen, maar hoor van veel mensen dat die eerste €100.000 toch wel erg magisch zijn. Des te meer omdat ze (zoals zij zeggen) vanaf dat moment echt merken dat de sneeuwbal dan pas echt goed begint te werken. Gefeliciteerd alvast! 🙂

  5. Wow, dat zijn wel fijne bedragen zeg!! Ik heb stiekem ook een excelletje, dat zichzelf automatisch bijwerkt aan de hand van hypotheekaflossingen en spaarsaldi. Met de verkoop van mijn huis inbegrepen (de overdracht moet nog plaatsvinden, maar ik weet wel wat het verkoopbedrag is en heb een slag om de arm gehouden voor de extra kosten), kom ik nu uit op een goede €60.000. Nog lang niet waar jij op zit, maar als ik ook zulke sprongen maak, dan gaat het in ieder geval de goede kant op 🙂

  6. E.

    Waauw! Wat ontzettend veel geld heb je gespaard! Leuk dat je het bijhoudt in een grafiek.