“Niks mis met lenen voor een nieuwe keuken”

Screenshot 2016-07-19 23.26.33

Schiet me effe lekker in  het verkeerde keelgat, zeg. Zie dat berichtje daar rechtsboven op de website van geldvoorelkaar …

Nee joh, ben je gek. D’r is helemaal niets mis met lenen voor een nieuwe keuken.

Screenshot 2016-07-19 23.32.15

Helemaal niks mis mee

 

Stel, je hebt net een nieuw huis, en je bent bijvoorbeeld de verplichting aangegaan om in de komende 30 jaar 100.000, 200.000 of 300.000 euro af te betalen aan de hypotheek (slik), dan kan er toch nog best een leuk nieuw keukentje bij van 20.000 euro? Of, als je dan toch bezig bent, 30.000 euro?

Of stel, je bent inmiddels in de vijftig, je hebt zo’n mooie aflossingsvrije hypotheek en je geeft elk jaar al je inkomen uit, want ja, je moet wel op vakantie en de kinderen zijn ook duur, natuurlijk. Dan leen je toch lekker gewoon wat geld voor die nieuwe keuken? Je hebt het verdiend! Kan het jou schelen, dat je al wat ouder wordt en wat minder zeker van je baan, omdat je op de leeftijd komt waarop je een ziekte kan overkomen, of waarop je na ontslag veel minder makkelijk iets nieuws vindt. Wie dan leeft, die dan zorgt.

Ja, zeg, en dan doen die banken tegenwoordig toch zó moeilijk, hè? Alsof ze denken dat je het niet aan kan, al die verplichtingen. Dus hoe kom je dan aan geld? Nou … dat zetten we eens even lekker haarfijn uiteen in dit artikel…

Laat het duidelijk zijn, dat ik vind dat je in de meeste situaties nog eens twee keer na moet denken, voordat je een nieuwe keuken of een nieuwe badkamer gaat financieren. Kan het echt niet anders? Kan de oude variant niet nog wat langer mee, zodat er tijd is om te sparen?

12 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

12 Reacties op ““Niks mis met lenen voor een nieuwe keuken”

  1. VeggieMo

    Wij hebben jaren geleden een tweede hypotheek afgesloten voor een nieuwe keuken. Dat zouden we nu nooit meer doen. We hebben die hypotheek vervroegd afgelost en zijn er gelukkig vanaf. Betaal je dertig jaar voor een keuken die na vijftien jaar al behoorlijk ‘af’ was.
    In dit huis zit een dure keuken die al vijfentwintig jaar oud is. Hij ziet er nog best netjes uit en is neutraal (handig met een open keuken). Het aanrechtblad is niet zo best meer, en in de kastjes kun je zien dat het achteruit gaat. Een keukenrenovatie vind ik deze keuken niet meer waard. Wel hebben we er een ander oven in gezet.
    Als we onze hypotheek helemaal hebben afgelost (hopelijk over 6,5 jaar) dan komt er een andere keuken. En die is dan zo bij elkaar gespaard 🙂

    • Fijn, dat dat bij jullie zo kan. En ja, hij gaat vast nog wel vijf jaar mee, ook dankzij hier en daar misschien een extra plankje of een nieuw schroefje of een likje verf of zo.

      • VeggieMo

        Verven zal niet hoeven, de keuken is wit en dat is prima. Het is vooral in de kastjes dat je slijtage ziet. En verder moet ik voorzichtig zijn met mijn gasfornuis. Die sluit niet automatisch het gas af als het vuur uit is. Maar verder doet ie het nog prima en het is een zespitter. Dat vind ik ideaal, maar te duur om te vervangen. De vaatwasser is kapot en dat kan me niet echt boeien. Op vakantie hadden we een vaatwasser in onze vakantiewoning. En je bent toch ook wel even bezig met inruimen en uitruimen enzo. Die tijdwinst vind ik tegenvallen, al ziet de keuken er wel netter uit als de afwas uit zicht is.
        Wij willen op inductie gaan koken als we een nieuwe keuken kopen. We hebben overcapaciteit op onze zonnepanelen en ik vind dat wel een goede invulling. Mijn ouders hebben inductie en op vakantie hadden we ook inductie. Wat gaat dat ongelooflijk snel en veel minder vocht in de keuken.

  2. lenen is toch gewoon achteraf sparen?
    Is Dirk weer actief op de leenmarkt?
    OK, sarcasme-modus kan wel weer uit maar ik raak van dit soort berichten ook (en niet een klein beetje) in de stress, hebben we met z’n allen nog niets geleerd?

    • Tja, deze mensen zitten natuurlijk ook aan de kant die er van profiteert, hè, als andere mensen geld willen lenen. Dus dat promoten ze. Je ziet het ook bij mijn creditcard maatschappij, eigenlijk, daar staan ook altijd reclames op de site van: “Lekker shoppen zonder zorgen” of “Heerlijk luxe op vakantie”. Ik las op nu.nl dat we in Nederland nu het meeste spaargeld ooit hebben, dus misschien is er nog hoop voor ons…

  3. Buzz

    Het wordt nog mooier, er staat ook nog: “Maar voor een verbouwing is een lening afsluiten soms wijzer.” Het afsluiten van een lening kan volgens mij nooit wijzer zijn dan sparen voor een doel ondanks de renteaftrek die je zou krijgen voor een verbouwing. Off topic: sowieso verklaar ik mensen die voor 30.000 euro een keuken kopen voor gek. Onze IKEA keuken van 5.000 euro doet precies hetzelfde en als we zouden willen kunnen we voor die 30.000 iedere vijf jaar een nieuwe keuken van IKEA inbouwen. Dat willen we echter niet, wij willen onze hypotheek vervroegd aflossen 🙂

  4. Mom4life

    Ik vind ook bizar hoe makkelijk ze dit voorstellen. Zelf kiezen we er idd voor om langer met de huidige keuken te doen, en te sparen voor een andere.
    Leuke hieraan vind ik ook dat dit jaren voorpret geeft 😉

    Mensen willen ook erg graag meteen een ‘af’ huis, dus alles moet nieuw bij aanvang. Terwijl onze ouders en de generatie daarvoor dat ook niet hadden. We zijn misschien te verwend geraakt. We hebben ‘recht’ op alles, en alles moet nu.

    http://www.life4mama.blogspot.nl

  5. Stomste is nog wel dat zo’n lening hoogstwaarschijnlijk binnen no-time volgeschreven is. Met de groei van crowdfunding en het gemak waarmee geldnemers hun projecten volgeschreven krijgen neemt m.i. ook het risico op niet kunnen terugbetalen toe. Ben benieuwd wanneer de crowdfundbubbel knapt.

  6. Ik zou ook nooit geld lenen voor een keuken. We hebben vorig jaar een nieuwe keuken laten plaatsen, maar hier voor gespaard. Toen we het huis kochten, wisten we dat we binnen een jaar of 5-10 de keuken wilden vervangen. De keuken zag er op zich nog prima uit, maar er kwamen steeds meer gebreken.
    Na 5 jaar sparen en een schenking, konden we vorig jaar een verbouwing doen en gelijk een nieuwe keuken gekocht. Als we geen schenking hadden gehad, hadden we nog 5 jaar moeten doorsparen, maar liever dat dan geld lenen.

  7. Charlotte

    Na 6 jaar mijn afzuigkap vasthouden tijdens het koken en mijn oven een schop geven omdat ie anders niet dicht ging en ondertussen sparen had ik een plan (keuken werd onveilig en dat kan niet met een jonge kinderen ) ben ik gaan praten met de financieel adviseur. Wat een verademing die man. (ken ‘m al wat langer) Ik had het idee wat op te nemen vanuit mijn afgeloste hypotheek. Na al mijn geldzaken doorgenomen te hebben was de conclusie: dat gaan we niet doen, dat kost je veel te veel geld, we maken een plan B en plan C. Plan B: je spaart nog fijn even door, en plan C, je vraagt nu een doorlopend krediet aan, dan wordt dat wel toegekend maar daar neem je niets uit op. Je plaatst je keuken vanuit je spaargeld. En dan ga je weer sparen. Als je spaargeld weer op peil is sluit je dat krediet. Komt er dan een calamiteit als je spaargeld nog heel laag is dan heb je een achterdeur. Uit eindelijk is het nog anders gegaan want ik kreeg een schenking.
    Ik ben erg blij met mijn veilige keuken.

  8. Wij hebben vorige maand een lening afgesloten van ruim 20.000 euro echter niet voor een badkamer of keuken. Maar voor een nieuw dak. ( met dakkapel) ja die dakkapel was een luxe keus die op ons wensenlijstje stond voor over 5 jaar. Maar op het moment dat het dak toch open ligt dan maar alles in 1x. Ons dak lekte en elke keer dweilen en emmers lege na een regen bui is ook geen doen. Daarbij komt dat we overal nieuwe plafonds hebben geplaatst met isolatie en ik wil er niet aan denken als al dat water een weg zoekt in de isolatie en w alles weer opnieuw kunnen doen.

    Mijn voorkeur heeft eerst sparen en dan pas verbouwen maar ja soms is het niet anders.