Uitgaven in september

De helft van september waren we op vakantie. De meeste kosten van deze vakantie hadden we al betaald. We gaven tijdens de vakantie wel nog geld uit aan dingen als benzine en eten, dus uiteindelijk kostte de vakantie nog eens bijna 500 euro per persoon. Dit was een hele dure vakantie, hopelijk betalen we volgend jaar en het jaar daarop weer veel minder.

Dit zijn alle uitgaven van september:

screenshot-2016-10-01-09-50-04

Mijn uitgaven in september 2016. In de meest linkse kolom de categorieën, dan in de tweede kolom de geplande gemiddelde uitgaven per maand. In de derde kolom de werkelijke uitgaven in september, en in de vierde hoeveel ik vanaf januari voor of achter loop op de planning.

 

Door die vakantie zie je dan bijvoorbeeld wel dat ik in Nederland weinig reisde met het openbaar vervoer. Dus daar loop ik weer mooi in en hou geld over.

Je ziet in de rechterkolom dat ik voor sommige categorieën teveel heb uitgegeven tot nu toe. Die getallen zijn rood. Ik kan proberen de boel in te halen in de rest van het jaar, maar ik weet al dat dat niet meer gaat lukken voor:

  1. De vakantie. Dit jaar heb ik voor bijna 3300 euro uitgegeven aan vakanties, en met een planning van “slechts” 1080 euro in totaal voor het hele jaar haal ik dat natuurlijk niet meer in.
  2. Kleding en uiterlijk. Ik ga nog een keertje naar de kapper en voor de rest is mijn kledingkast weer gevuld, maar ik ben ruim 200 euro over budget en had voor oktober t/m december nog maar 90 euro aan uitgaven hiervoor ingepland – dus daar sta ik eind december ook nog steeds in de min.

Er zijn een aantal andere posten waar ik nu ook rood sta, maar waar ik nog goede hoop heb, dat dat getalletje weer zwart kan kleuren voor het einde van het jaar. Bij telefoonkosten, bankkosten, verzekeringen, goede doelen en pensioenbeleggen weet ik dat het uiteindelijk wel goed gaat komen. Bij “Vrij te besteden” zal ik nog goed mijn best moeten doen, maar kán het nog wel. Ik ben daar nu nog 175 euro over budget, en ik heb er tot eind december nog 330 euro voor ingepland, dus als ik het de komende drie maanden niet al te wild doe, moet dit kunnen.

Het getalletje voor gewoon beleggen is ook rood. Dit betekent, dat ik meer geld ingelegd heb in mijn beleggingen, dan wat ik oorspronkelijk gepland had. Hier ben ik dus helemaal niet rouwig om. Dit getalletje blijft hopelijk rood.

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Uitgaven in september

  1. Lege Zakken Vrouw

    Geen wonder dat de bankencrisis snel over was in IJsland. 😉

    • Nou, toerisme is booming business in IJsland. Dat heeft voordelen en nadelen, merken de IJslanders. Gelukkig is alles erg duur in IJsland, dus er zal niet snel Ibiza-achtig jeugdtoerisme op gang komen. De enige jongeren die wij tegenkwamen, waren van de variant die met een rugzak op de wildernis intrekt om zichzelf te meten met de natuur.

  2. N

    Hallo Spaarolifantje. Ik wil beginnen met budgetteren. Mijn partner en ik hebben net een huis gekocht (lineair hypotheek). We kiezen voor deze hypotheekvorm, omdat wij nu het extra geld kunnen “missen”. Wij vinden snel en maximaal aflossen op de hypotheek belangrijk. Budgetteren gaat ons daarbij helpen. Ik zie in je blog een screenshot van een programma. Kan je aangeven welk programma je gebruikt? Groet, N.

    • Hoi N, het programma dat ik gebruik heet YNAB. Ik kocht een versie voor zo’n 15 euro. Helaas kun je op dit moment alleen nog maar een abonnement nemen bij ze, wat dan een paar dollar per maand kost. Dat vind ik wel een beetje jammer. Misschien kun jij voor een paar maanden een abonnement nemen, totdat je een beetje door hebt, hoe het werkt. Daarna kun je dan misschien een alternatief zoeken.

      PS. Een lineaire hypotheek kan zeker een hele goede keuze zijn. Hangt een beetje van je omstandigheden af, maar het klinkt alsof het goed bij jullie situatie past.