Bijhouden hoeveel je beleggingen gemiddeld groeien

Ik zie op blogs steeds meer mensen rapporteren over dat ze geld wegzetten in beleggingen of in alternatieve beleggingen – ze investeren hun geld ergens in, en hopen dat ze daar meer geld voor terug te krijgen. Maar… hoe weet je nou straks, hoeveel jouw belegging gegroeid is, gemiddeld per jaar? Want dat is wel een interessant getalletje, wat je bijvoorbeeld ook kan vertellen of je goede keuzes gemaakt hebt.

Gelukkig is het zo, dat elk spreadsheetprogramma (Excel, maar ook bijvoorbeeld OpenOffice Calc) wat z’n bestaan waard is een of meerdere functies heeft waarmee je kunt berekenen, hoeveel je beleggingen gegroeid zijn in de loop van de tijd.

Mocht je vanaf het begin een zeer regelmatig patroon hebben van inleggen (elke maand, maar dan ook elke maand, hetzelfde bedrag), dan kun je de IRR-functie hiervoor gebruiken (IRR staat voor “internal rate of return”).

Maar de meeste mensen zullen niet zó regelmatig inleggen. Ze beginnen bijvoorbeeld met lage bedragen die later hoger worden, ze slaan een keer een maandje over, ze hebben een keer een meevaller en leggen wat extra’s in … Dan heb je de XIRR-functie nodig. Ik beschreef het trouwens al eerder, hier.

Zelf bekijk ik dit ook. Je kunt dit gebruiken voor de gemiddelde opbrengst vanaf wanneer je maar wilt (zelf heb ik een spreadsheet die tot 2006 teruggaat), maar je kunt ook voor een bepaalde periode kijken (bijvoorbeeld alleen 2016).

In 2016 groeiden mijn beleggingen tot nu toe gemiddeld met 2,5% . In dezelfde tijd deed bijvoorbeeld de AEX  2,4% en de S&P500 6,1%.

 

5 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

5 Reacties op “Bijhouden hoeveel je beleggingen gemiddeld groeien

  1. Kijk je alleen naar koersen of ook naar bijvoorbeeld uitgekeerd dividend?

    • Ik kijk ook naar uitgekeerd dividend, en de XIRR-functie kan daar ook prima rekening mee houden. (Als je het laat uitkeren is het een getalletje met een min er voor, als je het opnieuw investeert, hoef je de uitkering en de herinvestering niet per se te registreren).

  2. Leuk dat je over je beleggingen schrijft. Ik hou mijn resultaten ook bij in ex cel, maar ben niet bekend met die functies. Zal eens kijken. Ik haal een hoger resultaat dan 2.5% maar heb geen focus op duurzaam. Vind ik een lastig dilemma.

  3. Interessant, hier moet ik me echt nog een keer in verdiepen. Mijn beleggingen lopen allemaal bij de ASN, en daar staat bij wat ze vorig jaar op dit tijdstip waard waren.

  4. Weer wat nieuws geleerd, dank je wel. Moet eerlijk bekennen dat ik meer op het totaal aan het focussen ben dan het rendement. Maar daar komt nog wel een keer verandering in. Alle cijfers zijn bekend, dus rendement moet makkelijk eruit te halen zijn.