Nettowaarde herfst 2016

Elk kwartaal kijk ik even naar mijn nettowaarde. Dit zijn mijn bezittingen minus mijn schulden. Aangezien ik bij de bezittingen geen dingen heb van onzekere waarde (zoals een huis) en aangezien ik geen schulden heb, is de berekening voor mij vrij eenvoudig: wat staat er allemaal op mijn rekeningen? Ik tel de bedragen op mijn betaalrekening, spaarrekeningen, deposito’s en beleggingen bij mekaar op en voilà:

Ik zit op 97.500 euro!

Cool, zeg. Dat is namelijk ook zó dicht bij de 100.000 euro dat ik het nog wel moet gaan halen voor het einde van het jaar, tenzij er ofwel privé ineens een erg grote en onverwachte uitgave komt, ofwel de beleggingen plotseling veel in waarde dalen (wat tja, kan gebeuren). Nou, zou leuk zijn.

Dit is het patroon tot nu toe:

screenshot-2016-10-02-09-38-44

De groei komt deze keer ook deels door een gift van 2000 euro van mijn ouders. Daardoor groeide het bedrag sneller dan verwacht. Dat vind ik heel fijn.

 

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Nettowaarde herfst 2016

  1. Anoniem

    Wow!!!

  2. Leuk zeg! Ik dacht trouwens dat 100.000€ je doel was, of is dit inmiddels aangepast? Wel gaaf dat je daar bijna bent iig 🙂

    Mom4life (www.life4mama.blogspot.nl)

  3. Gaaf! Nog even een paar maanden en dan zit je er over heen.

    Heb je ook een doel voor daarna of blijf je gewoon op de automatische piloot verder sparen?

  4. Zeer mooie stijgende lijn, zo volhouden zou ik zeggen!

  5. Gewoon Vlijtig

    Ja mooi hoor. Ik weet nog dat je op 50.000 euro zat. Op vrij korte tijd is het verdubbeld.

  6. e

    woww ik had al een tijdje niet gekeken en ineens zit je bijna op 100.000 ongelofelijk! 2000 van je ouders krijgen is ook niet mis trouwens 🙂

  7. B

    Wat moet je doen als je boven de vrijstelling komt?
    Gewoon belasting betalen of zijn er nog andere tips.

    • Beste B, er zijn wettige manieren om minder vermogensbelasting te betalen. Bijvoorbeeld, als je een eigen huis hebt met een hypotheek, kun je besluiten om je hypotheek een stukje verder af te betalen. En misschien heb je jaarruimte of reserveringsruimte (uitleg hier), en kun je geld inleggen voor je pensioen. Het geld in je pensioenpotje telt niet mee voor je vermogen – en in het jaar dat je inlegt, mag je het bedrag aftrekken van je inkomsten. Tenslotte kun je ook een deel van je geld beleggen in erkende groene beleggingen (bijvoorbeeld het ASN Groenfonds), want deze zijn vrijgesteld van de vermogensbelasting.

      Zo verminder ik ook de vermogensbelasting die ik betaal (behalve de eerste tip, want ik heb geen eigen huis en geen hypotheek). Maar dan blijft er nog wat over en ja, daar betaal ik gewoon belasting over.