Geld is tijd!

Tijd is geld. Dat jachtige spreekwoord kent iedereen. Als je je laarsjes nog aan stond te doen terwijl je moeder al klaar was om boodschappen te gaan doen, dan hoorde je bijvoorbeeld “Hup, hup, ik heb niet de hele dag de tijd!”. Ik weet niet of er ooit echt iemand rechtstreeks tegen mij heeft gezegd: “Hou eens op met treuzelen, tijd is geld!”, maar gisteren nog stond ik in de bibliotheek in de rij met een mevrouw die luidkeels klaagde over het feit dat de parkeermeter maar doorliep. Tijd is geld, soms bijna letterlijk.

En ik denk dan ook even aan eenieder die een baan heeft, waarin de druk van “tijd is geld” een enorme rol speelt. Ik denk even aan de thuiszorg, waar mensen bijvoorbeeld op één ochtendje bij vijftien mensen langs moeten, en dan bijvoorbeeld zes minuten per fietstochtje krijgen, vijf minuten om een steunkous aan te trekken en vijftien voor volledig uit bed halen, inclusief douchen en aankleden. Tijd is geld, hup hup. Hetzelfde geldt natuurlijk voor mensen in een call center, bij wie vaak ook bijgehouden wordt hoe lang hun gemiddelde gesprek duurt, enzovoort.

Maar. Geld is dus ook tijd.

Als je werkt, word je betaald voor de tijd die je in je werk steekt. Het kan zijn dat je echt per uur betaald wordt (zoals ik), of dat je per prestatie betaald wordt (bijvoorbeeld: een ontwerp wat af is en waar de klant de rekening voor betaalt), maar in alle gevallen zul je er toch wat tijd in moeten steken, en staat daar geld tegenover.

Andersom kun jij ook anderen betalen met jouw geld om weer wat tijd vrij te maken. Zo heb ik een paar jaar geleden een wasmachinemaker betaald zodat ik de was niet op de hand hoeft te doen. Scheelt veel tijd. Ook betaal ik de supermarkt om allemaal spullen bij hen af te laten leveren. Scheelt mij een hoop geregel (hoef ik niet zelf naar Zeist om daar mijn Brinta te halen bij de fabrikant). En natuurlijk, als je een schoonmaakster inhuurt dan merk je meer rechtstreeks hoe je geld betaalt om tijd uit te sparen.

Het boek “Je geld of je leven” (de link leidt je naar de officiële en gratis pdf-versie) wijst er ook heel duidelijk op, dat de tijd die je aan je werk besteed, leidt tot geld. En als je dat geld dan niet op een slimme manier uitgeeft, dan “veroordeel” je jezelf eigenlijk tot meer en langer werken voor iets wat dat niet waard was.

Voor degenen onder ons die met een miljard op de bank nog steeds naar hun werk zouden gaan (Warren Buffet behoort duidelijk tot die zeldzame categorie) is dat natuurlijk geen enkel probleem. Voor alle anderen betekent het wél dat je blijkbaar iets leukers te doen weet dan werken.

Toen ik “Je geld of je leven” las, klikte het voor mij. Ik gaf veel te veel geld uit aan dingen, die dat geld (en daarmee: mijn werktijd) niet waard waren. Daar ben ik inmiddels beter in geworden. Soms komt er nog wel eens een dure uitgave langs, zeker, en soms koop ik ook nog wel stomme dingen (chocolade, anyone?), maar het gaat een stuk beter.

Geld is tijd. En ik wil proberen om mijn toch beperkte tijd hier op deze aardkloot zo goed mogelijk te besteden. Dus dat betekent goed nadenken of je je geld wel uit wil geven aan bepaalde dingen.

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “Geld is tijd!

  1. Alex

    Er bestaat ook een blogger die zo heet, http://geld-is-tijd.blogspot.nl/
    Ik ken dat boek “je geld of je leven” niet, maar mijn eerste gedachte is als ik meer geld heb dan hoef ik niet zo lang meer te werken. Wel leuk om te lezen dat er meerdere invalshoeken zijn.

  2. wen

    Dat boekje was voor mij ook echt een klik! Van daaruit ook verder in de blogwereld gedoken! Slechts een paar maanden bezig nu en merk dat ik al veel bewuster met geld omga.

  3. Heb het boek niet gelezen, maar de meeste blogs uit de VS (denk MMM, ERE, etc.) hebben toch ongeveer dezelfde boodschap. Is ook de reden voor onze tocht naar FO. Paar keer een mini sabbatical gedaan en dat beviel zo goed dat we daar permanent ook wel trek in kregen.
    P.s. chocolade is niet stom hoor, echter geniet maar eet met mate 😉