Spaarrekening aanvullen

Had ik al eens gezegd, dat ik echt slecht ben in sparen? Het is waar. Op mijn spaarrekening staat vandaag 2300 euro. En dat is naast de 150 euro op mijn betaalrekening al het geld, waar ik meteen bij kan.

Ik heb wel geld in spaardeposito’s. En ik heb ook geld in beleggingen. Maar de spaarrekening is vaak bedroevend leeg.

Eigenlijk wil ik 5000 euro op de spaarrekening hebben. Dat is dan mijn buffer, voor een hoge tandartsrekening of zo. Maar het feit dat dat geld maar een procentje rente trekt, geeft me niet echt het gevoel dat het geld op die rekening nuttige dingen staat te doen. Dus regelmatig plunder ik mijn spaarrekening (beken ik met schaamte) om het geld in een deposito te stoppen of te beleggen. Dat is natuurlijk beter dan plunderen omdat er uitverkoop is, maar goed.

En zo ben ik ook nu weer aan het opbouwen. Hopelijk sta ik na de volgende salarisbetaling (over een paar weken) weer op 2800-2900 euro. En voor het einde van het jaar weer op 5000 euro (ook vanwege de eindejaarsuitkering van mijn werk).

Ik wou dat ik een slot op deze spaarrekening kon doen. Zo, 5000 euro, niet meer aan komen – tenzij er echt iets scheelt. Maar de spaarrekening is te makkelijk toegankelijk, en ze moet ook redelijk toegankelijk blijven juist vanwege die functie als buffer.

Nou ja, voorlopig staat er dus in ieder geval alvast weer 2300 euro op. Bijna op de helft…

8 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

8 Reacties op “Spaarrekening aanvullen

  1. Je kan het ook zo bekijken dat je maximaal rendement haalt met je geld, en dat het dus heel slim is om zo weinig mogelijk cash te hebben staan. En in het geval dat toch echt een paar honderd euro onverwacht nodig hebt, kan je altijd nog wel een klein deel van je beleggingen verkopen. Aan het einde van de dag ben je dan nog steeds beter af waarschijnlijk.

  2. Meergeldminderstress

    Gelukkig plunder je de rekening om deposito’s en beleggingen mee te kopen… Dat is niet zo heel erg dus. Helpt het misschien om de rekening bij een bank te stallen waar je verder geen rekeningen hebt? Zodat je het niet ziet, en dus ook niet hoe weinig het groeit? 🙂

  3. Wat voor mij helpt om er vanaf te blijven is om een spaarrekening te openen bij een bank waar niet onze betaalrekening staat. Dat maakt de drempel iets hoger.
    Daarnaast hebben we bij onze huisbank een spaarrekening waar tijdelijk geld op staat. Daar mogen we gewoon aankomen…

  4. Ik heb mijn cash buffer, genoeg om een half jaar van te leven, ook op een spaarrekening die niet gekoppeld is aan mijn betaalrekening. Dat helpt mij ook om er af te blijven. Maar zoals anderen ook al zeggen, geen slechte uitkomst dat je spaargeld in deposito’s en beleggingen eindigt!

  5. Een buffer van 5000 voor gevallen als een tandartsrekening… ik vind dat voor dat soort zaken eerlijk gezegd best een flinke buffer. En inderdaad, op een spaarrekening wordt het geld niet bepaald meer waard. Misschien kan je buffer omlaag in ruil voor deposito’s en beleggingen? Eigenlijk wat je nu dus al doet…???

    • Tja, ik zat ook wel… Waar zou ik het anders voor gebruiken? Want een auto heb ik niet, en ook geen eigen huis. En mijn eigen risico is 385 euro, geen 5000 euro. Dus misschien kan het bedrag wel wat lager zijn.

  6. e

    5000 vind ik wel een erg hoge buffer voor iemand zonder eigen huis en zonder auto. Wat moet er in hemelsnaam gebeuren met je gebit als je op 5000 uit wil komen?
    ik hou mijn spaarrekening ook laag, ik los mijn hypotheek liever af. ik heb echt niet zoveel nodig om rond te komen en voor de zogenaamde wasmachine die kan stukgaan, ben ik echt niet zoveel kwijt. (max 400)