Hoeveel spaar ik?

Tot nu toe heb ik in 2016 veertig procent van mijn inkomen opzij gezet en niet uitgegeven. En ik ben er blij mee! De vakantie was erg duur, en daardoor zakte het spaarpercentage tot 38%, terwijl ik eigenlijk naar 50% streef. (Maar ja, je kunt niet én veel sparen én op dure vakanties gaan, dus…).

Maar na de wat rustigere maanden van september en oktober zit ik dan toch weer op 40%. Misschien lukt het me om voor het einde van het jaar (met de eindejaarsuitkering die er ook nog aankomt) nog een paar procentjes hoger uit te komen. De vijftig procent haal ik ook dit jaar weer niet. Wie weet, misschien volgend jaar.

Ik laat mijn percentage bijhouden op deze pagina van een Zwitserse blogger. Je ziet daar, dat er mensen zijn die nog veel meer weten te sparen!

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Hoeveel spaar ik?

  1. Dat is een net spaarpercentage. Dat doe je goed!

  2. Goed bezig hoor, 40% is zeker een mooie savings rate! Mag je best trots op zijn. Succes om het jaar goed af te ronden.

  3. Netjes hoor! Ik zit nu op 42%. Als ik een belastingbetaling die eigenlijk bij vorig jaar hoort niet meetel haal ik 50%. Moet nog wel eens kijken hoe ik vermogensgroei/afname mee ga nemen. Ook heel blij met dit spaarsaldo.

  4. Wat goed, netjes hoor! En inderdaad: dure vakanties en veel sparen gaan niet helemaal samen. Maar vakanties zijn ook belangrijk. Succes met de laatste spaarloodjes, ben benieuwd waar je op uit komt!

  5. Charlotte

    En een enorme luxe, betekend ook dat je niet een inkomen hebt op het minimum niveau en betrekkelijk lage lasten. Neem hetzelfde inkomen, doe er nog wat kinderen bij (1 of 2) en het plaatje wordt heel anders, zelfs als je niet al te luxe doet voor je kinderen.

    • Nee, inderdaad. Ik heb gestudeerd en heb daardoor een hoger inkomen dan een minimum inkomen. Ook hebben mijn partner en ik bewust gekozen voor het niet hebben van kinderen – dat had trouwens niets met financiële redenen te maken. Een ander kan wel ervoor kiezen om kinderen te nemen, natuurlijk (en dan ook nog maar even hopen dat ze je gegund worden), maar het is logisch dat het hebben van kinderen tot extra kosten leidt. Dus dan betekent dat, dat het eindplaatje er dan inderdaad een beetje anders uitziet.

  6. Een knappe besparing. De discipline zit wel goed zo te zien!