En nu?

Dus. Eerste doel bereikt. Ik kom van nul euro (of eigenlijk, circa min 5000 euro, dat was zo’n tien jaar geleden) en nu heb ik 100.000 euro en centen. Wat wordt het nieuwe doel?

Eigenlijk had ik dat doel al lang en heb ik het ook al wel eerder aangegeven. Ik wil … eerder stoppen met werken!

Ik liet in mei al eens de berekening zien, dat ik op dat moment al 4,5 jaar eerder kon stoppen met werken. Op dit moment is daar dus nog een half jaartje bij gespaard.

Maar ik wil graag nóg eerder. Hoewel ik best leuk werk heb, denk ik dat niet moeten werken nog leuker kan zijn. En ook zie ik dat werk niet altijd gegarandeerd is (sommige bloggers kunnen daar helaas over meepraten).

Dus… blijf ik een mooi deel van mijn inkomsten opzij zetten. Voor “later”. En hopelijk komt dat later over niet al te lange tijd.

De algemeen heersende mening in de VS is dat je 25 keer je jaaruitgaven nodig hebt om voor altijd van je vermogen te kunnen leven (omdat je dan elk jaar 4% van je geld kunt uitgeven en men hoopt dat dit over het algemeen en gemiddeld over de jaren heen weer vanzelf aangevuld wordt door rente, koerswinsten, dividend etc). Dit heet de “safe withdrawal rate” van 4%, en is gebaseerd op de Trinity studie, voor diegenen die er meer van willen weten. (Hoe vertaal je safe withdrawal rate? Veilig uitgavepercentage?)

Daar ben ik dus nog lang niet, met de 5 keer jaaruitgaven die ik nu heb. Mijn volgende tussendoel gaat dus gewoonweg zijn, om de 200.000 euro te bereiken… Als alles een beetje soepel loopt, zou dat in vier jaar tijd moeten lukken. Sneller dan de eerste 100.000 dus, en dat komt zeker voor een deel door het rente-op-rente-effect.

Onderstaand wordt de nieuwe streefgrafiek. Je ziet dat ik het “geplande vermogen” nu even gelijkgetrokken heb met mijn huidige vermogen. Ook heb ik mijn verwachtingen van wat ik er telkens bij kan sparen wat optimistischer gemaakt, of je zou ook kunnen zeggen: wat uitdagender. Kijken of het lukt!

screenshot-2016-10-24-19-56-15

15 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

15 Reacties op “En nu?

  1. Mooie doelen. En als het goed is zal het steeds sneller gaan…

  2. Avi

    Ik zou het vertalen als onttrekkingspercentage.

  3. Toch knap hoor, die eerste ton. Blij te lezen dat je lekker door gaat voor de volgende. Heel veel sterkte.
    Wat betreft de vertaling van safe withdrawal rate: “veilig onttrekkingsratio” zou de directe vertaling zijn. Maar veilig uitgavepercentage klinkt ook prima 😉

  4. Kreupelgeld

    In NL heb je AOW en pensioen. Als ik je blog juist interpreteer werk je in loondienst en bouw je dus ook pensioen op. Er komt een moment waarop AOW plus je opgebouwde pensioen voor jou genoeg is om na pensionering mee rond te komen.

    Het vermogen hoeft hier dus niet persé behouden te blijven wat in de VS vaker het geval is. Zo kun je bijv. met 250.000 euro en gemiddeld 4% rendement 15 jaar lang elke maand 1.750 euro “opnemen”. Na 15 jaar is de pot dan bijna leeg.

    Hiermee kun je dan je pre-pensioen financieren en gewoon 15 jaar eerder stoppen met werken. Of…nog eerder stoppen met full-time werken en wat langer part-time doorwerken. De keuzes maak je zelf. Geweldig toch!

    • Kreupelgeld, klopt. Iets dergelijks wil ik ook wel gaan doen. Maar aangezien ik voorlopig toch nog in de spaarfase zit (100.000 euro is niet genoeg om op 37-jarige leeftijd al te stoppen met werken), ga ik gewoon nog even door. Kijk ik over een paar jaar wel weer of het plan wat duidelijker geworden is.

  5. Google translate maakt er lachwekkende dingen van, omdat withdrawal ook terugtrekking kan betekenen. Ik zou het houden op veilige opneem verhouding of veilige opname fractie ofzo

  6. Nona

    Ohoh zo fijn om dat op de rekening te hebben. Wij willen ook vroeger stoppen met werken, maar wij kopen huisjes om ze te verhuren. Dan heb je nooit zo een leuke bedragen op je rekening, maar eigenlijk is het kapitaal er ook. Alleen zit het bij ons n een hele hoop stenen, niet zo fijn meetbaar, maar ook tof 😉

    • Ja, Nona, dat kan ook. Ik ga dat zelf niet doen (huisbaas worden), want het is een hoop gedoe en ik denk dat de opbrengsten niet veel hoger zijn dan bij “gewoon” investeren (in ieder geval in Nederland niet – mogelijk is de situatie in andere landen anders). Maar als jij op die manier redelijk gegarandeerd maandelijks mooie inkomsten kunt krijgen uit de huur, kan dat natuurlijk ook werken.

  7. Kiki

    Nona, heb je huisjes voor recreatief verhuur?

  8. Ik heb eens onderzocht wat een safe withdrawal rate in Nederland zou moeten zijn, is niet hetzelfde als wat in de VS vaak gehanteerd wordt op basis van de beursontwikkeling daar in de afgelopen decennia. Zie financieelonafhankelijkblog.nl/veilige-opname.

    • Ik beleg wereldwijd, niet alleen in Nederlandse aandelen. Jij wel?

      • Ik beleg ook wereldwijd, dat beschrijf ik ook in die post. Dan heb je een safe withdrawal rate van 3.5%. Gebaseerd op deze SWR is het vervolgens afhankelijk van je jaarlijkse uitgaven hoeveel je nodig hebt om financieel onafhankelijk te zijn in Nederland, namelijk tussen de ongeveer 40 en 50 keer je uitgaven. Dat heeft sterk te maken met de belastingopbouw in Nederland. De uitleg daarover kun je vinden in mijn post “Hoeveel vermogen maakt vrij”.

      • Je gaat er dan wel vanuit, dat je geen pensioen gaat krijgen en geen AOW? Zo pessimistisch ben ik niet (en pensioen bouw ik al sinds m’n 25e ongeveer op).

      • Je pensioen en AOW kun je heel gemakkelijk meenemen in je berekening. Stel je hebt 2000 euro/maand nodig om van te leven en je krijgt 1000 euro/maand pensioen & AOW, dan heb je nog voldoende vermogen nodig om 1000 euro/maand mee te genereren. Dan laat mijn post zien dat je 430286 euro nodig hebt om jezelf veilig financieel vrij te kunnen noemen, gebaseerd op 3.5% SWR en NL belastingstelsel. Stel je hebt 2000 euro/maand nodig maar krijgt te zijner tijd voldoende pensioen & AOW krijgt om van te leven, dan moet je het aantal jaren dat je tot aan pensioen moet overbruggen keer 24.000 euro doen om te bepalen hoeveel je nodig hebt om die periode te overbruggen. Je moet dan wel nog extra meenemen dat je inflatie hebt en vermogensrendementsheffing moet betalen vanaf 212914 euro vermogen en je benodigde vermogen daarmee ophogen.

  9. Ri

    Geweldige prestatie. Gefeliciteerd met het behalen van je doel.