Inleggen pensioen

Het einde van het jaar nadert. Dus het is ook tijd om even te kijken, of je dit jaar nog iets kán, en wil, inleggen voor je pensioen. Want dat moet vóór 1 januari gebeuren, als je het wilt laten meetellen voor dit jaar.

Of het kan en mag, hangt af van of je jaarruimte hebt of reserveringsruimte. Jaarruimte betekent dat je op basis van je inkomen in 2015 en je pensioeninleg in 2015 nog ruimte over houdt om belastingvriendelijk in te leggen voor je pensioen – en de “ruimte” is een bepaald geldbedrag wat je mag inleggen voor je pensioen en wat je dan af mag trekken van je inkomsten voor de inkomstenbelasting. De belastingdienst zette kort geleden de rekenhulp hiervoor online.

Reserveringsruimte is jaarruimte van voorgaande jaren die je nog niet gebruikt hebt. In 2016 mag je nog de oude jaarruimtes van de jaren 2009 t/m 2015 gebruiken. In 2017 vervalt alles wat je eventueel nog uit 2009 had, want dan mag je “alleen nog maar” naar reserveringsruimtes van 2010 t/m 2016 kijken. Dus: use it or lose it…

Ik schreef hier ook al meer over jaarruimte en reserveringsruimte.

Of je wil inleggen voor je pensioen, hangt natuurlijk van een hele hoop dingen af. Heb je er geld genoeg voor, bijvoorbeeld? Misschien heb je wel dingen waarvoor je spaart die je in de komende jaren hoopt te gaan doen. Geld wat je opzij zet voor je pensioen, daar kom je voorlopig niet meer aan. Dus het moet er echt af kunnen.

Voor je pensioen extra geld opzij zetten (naast wat je misschien sowieso al op je werk in een pensioenfonds of pensioenpotje stopt) heeft voor- en nadelen. Die besprak ik hier ook al een beetje. Misschien moet ik daar morgen nog eens een post over doen.

Zelf heb ik dit jaar al mijn jaarruimte van 2016 (gebaseerd dus op inkomsten uit 2015 en de factor A van mijn pensioenfonds uit 2015) al gebruikt. Bovendien kwam ik er achter, dat ik nog oude reserveringsruimte had, maar die heb ik nu ook volgegooid.

Dus ik hoef dit jaar niets meer te doen. Maar dat geldt misschien niet voor sommige lezers van mijn blog…

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Inleggen pensioen

  1. Team CF

    We hebben hier toevallig naar aanleiding van de post van jou en die van Mr. FOB nog naar zitten kijken. Maar kwamen toch tot de conclusie dat we beter het geld nu zelf kunnen investeren aangezien ons FO dan toch echt sneller dichterbij komt. Wachten tot we ooit eens aan dit geld kunnen komen (lees na 65, 67 of zelfs 70 jaar) is voor de tamelijk lange periode ervoor namelijk niet handig. Alles daarna is zien we nu toch als een bonus 🙂

  2. Ano

    Bij wie spaar je? Is er ook een garantieregeling voor het geval zo’n instelling failliet gaat?

  3. Ik heb mijn storting ook al gedaan dit jaar. Hoef er dus ook niet meer naar te kijken