Op naar een pensioenleeftijd van 70+ jaar

Op nu.nl gisteravond het bericht dat de pensioenleeftijd vanaf 2022 (vijf jaar vanaf nu) 67 jaar en 3 maanden gaat worden. Ik denk dat er wat zuchten geslaakt worden onder de nu 62 en 63-jarigen die dit lezen (mensen geboren in 1953 en 1954). Want dit gaat voor hen betekenen dat ze nog drie maanden langer door moeten. Dachten ze tot enkele jaren geleden dat ze maar tot 65-jarige leeftijd hoefden (en dus in 2019 of 2020 klaar zouden zijn), inmiddels weten ze dus dat ze tot 2022 of 2023 door moeten (tenzij ze de tussenjaren met eigen geld financieren of het zich kunnen veroorloven om een pensioenpotje al eerder aan te spreken).

Het is nogal het verschil!

Op mijn werk werk ik veel met oudere medewerkers. Nieuwe komen er niet meer bij, want interne bezuinigingen. En de oudere medewerkers vallen niet meer af, want wegvallende vervroegd pensioen-regelingen en optrekkende AOW-leeftijd. Ik vind dat wel zorgelijk. Ze vallen niet af en moeten doorwerken, maar het ziekteverzuim is hoog (goh) en ook hebben ze vaak nog extra rechten op vrije dagen (vind ik trouwens ook wel terecht). Dit leidt ertoe, dat de werkdruk hoog is voor de mensen die wel die dag op het werk verschijnen omdat ze niet ziek zijn of een vrije dag opgenomen hebben.

Ik denk dat voor veel 60-plussers de werkweek om diverse redenen zwaar kan zijn, bijvoorbeeld vanwege hun eigen gezondheid of vanwege veranderend beleid op het werk. Misschien ben je het als 62-jarige na de 15e reorganisatie of de 40e grote verandering in je werkrichtlijnen wel zat, maar dan moet je nog maar even een paar jaar door…

Ik vind het erg zuur voor mijn oudere collega’s dat ze langer door moeten. Zelf ben ik dus van plan om (veel) eerder mijn eigen “pensioen” bij elkaar verdiend te hebben, zodat ik mijn eigen pensioenleeftijd zal kunnen bepalen. Dat ik dat dan zelf betaal, tja. Maar ik begrijp ook wel dat mijn oudere collega’s zich niet  heel goed op de huidige situatie voorbereid kunnen hebben. Decennialang leek het, of ook zij rond hun 60e wel met de een of andere regeling zouden kunnen gaan. En de pensioenfondsen hebben ook heel lang geruststellende jaarbriefjes gestuurd, dat alles wel goed zou komen. Ik kan me voorstellen dat je je dan als huidige 55- tot 65-jarige wel een beetje bekocht voelt…

Je zou je ook

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Op naar een pensioenleeftijd van 70+ jaar

  1. Tis idd wel beetje sneu voor diegene die er het hardst door geraakt worden (lees: de meeste ouderen). Hoop toch dat deze bevolkingsgroep wel met plezier naar het werk gaat, blijft het toch nog een beetje leuk.
    Voor de rest (lees: voornamelijk jonge mensen) misschien wel een wake-up call om toch echt zelf je toekomst in handen te nemen en een potje te maken. Maar das misschien weer wat te optimistisch gedacht?

  2. Helemaal juist opgemerkt. Een aantal jaar terug schreef ik al op mijn blog dat er vreemde dingen zaten in de pensioenen. Ik kreeg er toen nog niet de vinger achter.

    Twee jaar nadag ik erover schreef kwamen de eerste berichten. Ooit dacht ik met 55 met pensioen te gaan. Dat ging niet door, toen hoopte ik op 57 en 59 en op 61 en toen op 63. En wat een geluk ik werd ontslagen, had mijn huis zo goed als afgelost. Kreeg een simpele maar goede bijverdienste, waar ik nu wel weer van af wil…. Maar het zorgt tevens voor regelmaat. Werk en inkomsten. Als ik even geen werk heb, dan baal ik ook. Het geld kan ik goed gebruiken.

    Kortom, de jongeren van nu hebben de keus om zelf maatregelen te nemen. Aan de andere kant is het in loondienst werken niet meer zo zeker als vroeger.
    Ik begon op mijn 17e met werken. Nu is de gemiddelde startleeftijd 25 of zo. De periode dat men werkt moet dus ook langer worden. Je bouwt onvoldoende op.

  3. Lege Zakken Vrouw

    Manlief is 58 en heeft ook altijd dit soort dingen meegemaakt. Sparen in wat voor vorm dan ook is altijd prettig voor de toekomst. Jammer dat de AOW gekort wordt wanneer je eerder stopt met werken.

  4. Meergeldminderstress

    Ja het is best oneerlijk he. Een paar jaar geleden gingen mensen van die leeftijd nog regelmatig met 62 met pensioen, en nu is het niet 65 en niet 67, maar nog later.
    Het ligt er erg aan wat voor werk je doet, natuurlijk. Mijn vader mocht nog met 62 met pensioen, maar heeft toch tot 67 doorgewerkt. Hij vond het te leuk om te stoppen. Maar die werkte niet in de zorg of iets anders dat lichamelijk zwaar is.
    Het heeft mij, net als jou, zeker gemotiveerd om nog meer zelf geld bij elkaar te krijgen om de keus zelf te kunnen maken tegen die tijd. En gelukkig heb ik ook nog wel even.

  5. Janneke

    Wanneer ik met pensioen kan gaan is alles weer anders, dus ik ga me daar ook niet druk om maken. Wat ik belangrijk vind is dat mijn lijf en mind gezond blijven. En op dit moment werk ik enorm met plezier en moet er niet aandenken om eerder te stoppen, misschien 4 dagen ipv 5.

    • Klinkt toch ook een beetje als “Wie dan leeft, die dan zorgt”, Janneke. En dat hoeft niet altijd goed te zijn, want hopelijk bereik je die leeftijd wel. Wil je dan nog altijd werken? Kun je dan nog werken? Willen ze je dan nog hebben? Wie weet…

  6. Mijn vader is met zijn 55-ste met pensioen gegaan, dat is nu ruim 10 jaar geleden. Nu ondenkbaar voor de meeste mensen. Dit jaar wordt mijn vader 68 en als ik zie hoe hij nu lichamelijk en geestelijk is (behoorlijk vergeetachtig), had ik hem niet tot zijn 67 zien werken, al had hij er waarschijnlijk nog rond 65 uitgekund.
    Ik vind het ook vervelend voor de mensen die nu langer moeten doorwerken. Zelf kan ik mij er inderdaad nog op voorbereiden. Nu werk ik zelf niet, thuisblijfmama, maar ik denk ik de toekomst misschien wel weer te gaan werken. We kijken in ieder geval of manlief met zijn 50ste kan stoppen, hypotheek hebben we dan volledig afgelost. Al vindt hij zijn werk geweldig en vraag ik mij af of hij er met zijn 50ste wel uit wil. Maar dat de mogelijkheid er is, of minder werken zou fijn zijn.