ASN Groenprojectenfonds alweer dicht

Eergisteren logde ik in bij de ASN-bank en kreeg bericht, dat er tijdelijk geen orders meer mogelijk zijn in het ASN Groenprojectenfonds. Dit heeft te maken met het feit, dat er altijd tegen het einde van het jaar een enorme toeloop is, omdat mensen willen profiteren van de belastingvoordelen die zo’n groenfonds biedt. Wil het groenfonds echter z’n officiële status houden, dan moet een bepaald percentage van het ingelegde geld ook echt groen belegd zijn. Dat gaat natuurlijk niet, als het fonds normaal zeg 4 miljoen beheert, en dan in november en december ineens zeg 2 miljoen extra inleg ziet (geld dat mensen dan graag in januari trouwens ook weer terug willen hebben, alstublieft dankuwel).

Dus het fonds wordt aan het einde van het jaar afgesloten voor nieuwe inleg.

In 2013 was het net voor de kerst zo ver.

In 2014 was het op 28 november zo ver.

In 2015 was het op 5 december zo ver.

Hmm, en dan dit jaar weer een paar weken eerder, blijkbaar.

Ik heb recent mijn participatie in dit fonds uitgebreid naar bijna 15.000 euro (dat zie je nog niet terug in mijn beleggingsoverzicht, omdat ik dat maar een keer per kwartaal aanpas). En ben dus blij dat ik dat nog heb kunnen doen, voordat het weer op slot ging.

Ik ben overigens niet van plan om in januari weer te verkopen!

3 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

3 Reacties op “ASN Groenprojectenfonds alweer dicht

  1. Lieneke

    even een heel andere vraag: klopt de link naar To simplify nog of is dit blog opgeheven?

    • Hé, eergisteren deed ‘ie het nog. Ik denk cq hoop dat het een tijdelijk probleem is. Ik zal het af en toe blijven controleren.

      13.30 uur: hij is er weer…

  2. Meergeldminderstress

    Fijn dat jij je geld gewoon laat staan 🙂
    Wel typisch dat het nu eerder gesloten is. Hoe zou dat komen? Hebben mensen meer geld beschikbaar? Of zouden meer mensen dit fonds gevonden hebben?