Spaarolifantje: uitgaven bijhouden

Ik heb in het verleden diverse methoden geprobeerd om mijn uitgaven bij te houden. Zo was daar de fase, zo’n tien jaar geleden, dat ik altijd om een bonnetje vroeg en deze in mijn portemonnee bewaarde tot ik ’s avonds de uitgegeven bedragen kon opschrijven in mijn huishoudschriftje. Deze poging mislukte omdat ik toch vergat bonnetjes te vragen, of omdat er soms helemaal geen bonnetjes te krijgen waren (en ik dan dacht: ach, ik onthoud het wel (niet dus)). Als ik dan ’s avonds controleerde of de hoeveelheid geld in mijn portemonnee nog klopte met wat ik volgens mijn bonnetjes uitgegeven en gepind had, en het klopte weer niet, was dat erg demotiverend.

Zo’n zes jaar geleden was daar het memoblokje dat meeging in mijn tas en waar ik dan al mijn uitgaven in bijhield. Aan het einde van de dag zette ik de gegevens dan over in mijn huishoudschriftje. Deze poging mislukte  omdat ik het memoblokje op sommige momenten toch niet bij de hand had en dus weer te vaak gegevens miste en moest lopen piekeren waar mijn geld toch gebleven was.

Bij beide pogingen wilde ik trouwens ook te gedetailleerd bijhouden waar m’n geld naar toe ging. Met als gevolg dat een enkel bezoekje aan de supermarkt soms leidde tot bedragen in vier tot vijf categorieën, bijvoorbeeld “eten 3,40; drinken 2,50; snoep 5,15; huishouden 2,80; amusement 2,70”.  En omdat het allemaal met de hand ging, moest je met deze methode er ook voor zorgen dat je alles goed opschreef en optelde, anders klopte het weer niet en moest je alles nog eens narekenen.

Sinds een klein jaar gebruik ik een app op mijn android-telefoon om mijn uitgaven bij te houden… en het werkt! In de eerste plaats werkt het omdat ik mijn telefoon altijd bij me heb. De app laat me binnen een halve minuut een “nieuw financieel feit” invoeren, en die tijd heb ik meestal ook wel. In de tweede plaats heb ik deze keer niet teveel categorieen gemaakt, zodat ik supermarktbonnetjes nog maar zelden hoef op te splitsen, en zodat ik niet hoef lopen te dubben in welke categorie iets thuishoort. En in de derde plaats werkt het waarschijnlijk, omdat de app al het rekenwerk voor me doet. Als de inhoud van mijn portemonnee eerst vijf euro is, en ik geef aan dat ik twee euro uit mijn portemonnee heb uitgegeven aan snoep, dan berekent hij al voor me dat mijn portemonnee nu drie euro bevat en dat het uitgegeven bedrag aan snoep voor deze maand bijv. van 12 naar 14 euro gegaan is. Handig!

De app heet Daily Money, gemaakt door Dennis Chen, en is gratis beschikbaar voor android toestellen. Bij deze app moet geld altijd “van” iets overgeboekt worden “naar” iets, en dat beschrijft natuurlijk meestal ook de werkelijke situatie: geld gaat “van” je bankrekening “naar” je portemonnee (dan heb je gepind), of “van” je portemonnee “naar” de ijscoman (naar uitgave-categorie snoep). Dit was wel even wennen in het begin, maar nu heb ik het systeem door.

Screenshots van de Daily Money app

De Daily Money app. Links het startscherm, rechts het schermpje waarin je een uitgave invoert (of later zo nodig wijzigt).

Je kunt snel kijken hoeveel geld je nu in je portemonnee of op je bankrekening hoort te hebben, en je kunt ook snel kijken hoeveel je hebt uitgegeven binnen een bepaalde categorie in de afgelopen maand of in het afgelopen jaar. De gegevens kunnen uiteindelijk ook geëxporteerd worden naar een spreadsheetprogramma of naar een database, maar dat doe ik niet.
De app kan niet gebruikt worden om uitgaven van tevoren te plannen en je kunt bijvoorbeeld ook geen waarschuwingen instellen als je boven je budget zou gaan voor een bepaalde categorie.

Rapportages door de Daily Money app

De Daily Money app geeft op je telefoon al diverse samenvattingen of rapportages van wat je ingevoerd hebt. Links: overzicht van inkomsten en uitgaven opgeteld voor de maand mei. Rechts: van elke categorie inkomsten of uitgaven kun je een taartdiagram maken.

Ik weet zeker dat er nog meer goede gratis (of goedkope) apps te vinden zijn die je kunnen helpen met budgetteren en het bijhouden van je uitgaven; maar ik ben in ieder geval heel tevreden over dit systeem. Voor mij werkt het!

2 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

2 Reacties op “Spaarolifantje: uitgaven bijhouden

  1. Pingback: Spaarolifantje en haar pinpassen | Spaarolifantje

  2. Pingback: Vergelijking gemaakte en uitbetaalde reiskosten | Spaarolifantje