Laatste update Geldvoorelkaar

In de tweede helft van 2018 hebben de laatste drie projecten volledig afbetaald. Ik had een fout gemaakt in mijn Excel spreadsheet en ik had de betalingen van de laatste twee projecten een jaar te lang doorgetekend. Dus die eindigden eind 2018 en niet eind 2019 zoals in het plaatje.

Daarom zijn nu alle leningen afbetaald. Tenminste, behalve de leningen waar de leners op een gegeven moment gestopt zijn met betalingen. Van hen heb ik tot nu toe niets terug gekregen, en ik verwacht eigenlijk ook niks meer.

De eindstand is dat ik met 2200 uitgeleende euro’s vanaf het jaar 2012  een totaal aan winst heb gemaakt van 105 euro. Da’s een rente van rond de 1% per jaar. Nu, in 2019, lijkt dat misschien nog heel wat (want dat krijg je nu niet op een gewone spaarrekening), maar als ik in 2012 een deposito voor zes jaar had afgesloten met 2200 euro er in, dan had ik wel vier of vijf procent rente per jaar kunnen krijgen. En “gewone” beleggingen hebben het in deze periode ook veel beter gedaan (2012 t/m 2018 deed de AEX gemiddeld 7%).

Kortom: ik houd mij in de toekomst verre van dit soort dingen, en blijf gewoon beleggen (en ook een beetje sparen).

4 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

4 Reacties op “Laatste update Geldvoorelkaar

  1. Tom

    Jaaaa, leuk dat je weer een blog plaatst. Hoe kunnen we je motiveren en inspireren, zodat je dit vaker doet? 🙂

  2. GJ

    Ja, helaas. Crowdfunding lijkt een mislukt experiment. Tenminste, als je het doet om je spaargeld te beleggen. Ik vermoed dat deze manier van geld ophalen op den duur ook langzaamaan zal verdwijnen.
    Als ondersteuning voor iemand die je het erg gunt, en die je daarmee kunt steunen in het opbouwen van een betere toekomst blijft het voor mij nog wel een mogelijke optie. Al zoek ik daar niet actief naar. En op de crowdfunding websites als geldvoorelkaar blijf ik ook weg van de nieuwe projecten.

    Ben het overigens met Tom eens, het zou wel leuk zijn weer wat vaker iets van je te lezen.
    Ik hoef geen financiële details hoor, maar het zou wel leuk zijn te lezen hoe het nu gaat. 😉

  3. leesgraag

    hear, hear, ik vind het ook fijn weer een stukje van je te lezen. Dank je wel!