Mijn vriend is een onbewuste zuinigaard

Mijn vriend is een onbewuste zuinigaard, blijkt. Een paar maanden geleden downloadde ik een budgetterings-programma, en recent heeft hij dat programma gebruikt om naar zijn uitgaven van de afgelopen tien (!) jaar te kijken. Die gegevens had hij in de loop van de tijd al gedownload, maar nu heeft hij ze dus samengevat. Wat blijkt: hij geeft gemiddeld per maand zo’n 1500 euro uit, terwijl hij al die tijd een inkomen heeft gehad van 2000 euro per maand of meer. Je ziet het bedrag ook niet stijgen als hij meer gaat verdienen, hooguit zie je een klein beetje het effect van inflatie.

Wat hij zich daarvan bewust? Nee. Toen ik ‘m een paar maanden geleden eens vroeg hoeveel hij uitgaf per maand, schatte hij in dat hij meer dan 2000 euro per maand uitgaf. Niet, dus.

Ik verklaar mijn vriend dus tot onbewuste zuinigaard: hij is zich er niet van bewust, en doet er niets voor, maar zijn “consumptie” blijft van nature beperkt. Hij heeft gewoon niet zo heel veel nodig.

(En ja: als hij van een uitkering zou moeten leven, zou hij misschien wel in de problemen komen… Maar er is bij hem een soort maximum aan wat hij uitgeeft, en dat ligt in dit geval zeer ruim beneden wat er binnen komt).

Ikzelf ben een bewuste zuinigaard… Zou ik er niet op letten, dan zou ik een verkwister zijn. Tientje hier, honderd euro daar, cadeautje zus, goed doel zo, vakantie hier, uitstapje daar en hoppakee, de rekening is weer leeg. Alleen als ik er een beetje op let, dan kan ik zuinig genoemd worden. (Hoewel je nog steeds aan mijn maandelijkse verslagen kan zien dat ik toch regelmatig over de bedachte begroting heen ga).

Ik denk dat de meeste mensen enige moeite moeten doen om zuinig te zijn. Mensen zoals mijn vriend zijn er maar weinig. Ik denk dat we meestal vallen in de categorie “onbewuste verkwisters” of “bewuste zuinigaards”. De onbewuste zuinigaards zijn zeldzaam…

(En een bewuste verkwister… Dat zou dan de “big spender” zijn… Misschien zie je die vooral in de roddelblaadjes terug…).

6 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

6 Reacties op “Mijn vriend is een onbewuste zuinigaard

  1. Nog meer reden om van je vriend te houden…

  2. maar hij ziet toch ook ergens wel zn saldo of spaargeld groeien als je weet dat er 2000 binnenkomt en er blijft geld over.. weet je toch dat je minder uit geeft? :p sorry snap tt niet als mensen totaal niet weten wat er op hun rekening staat.. of beter gezegd, ik kan me er niets bij voorstellen.. maar beter op deze manier dan andersom! (meer uitgeven en dat niet door hebben)

    • Hij is er gewoon niet zo in geïnteresseerd… Hij weet inderdaad wel dat hij spaargeld heeft, maar hij heeft denk ik nooit de berekening gemaakt van hoe dat spaargeld daar komt of hoe snel het gegroeid is en waarom. Tja. Liever onwetend zuinig dan onbewust jezelf in de penarie brengen, toch?

  3. GJ

    Zuinigaard? Lijkt me nogal overdreven. Dat je minder uitgeeft dan er binnenkomt vind ik niet meer dan normaal. En maandelijks 1500 euro uitgeven is bepaald niet zuinig. Ik ken mensen die met een heel gezin van minder per maand moeten rondkomen. Je vriend kan dat in zijn eentje besteden.