Tweede update geldvoorelkaar (crowdfunding) 2017

Zoals eerder beloofd, geef ik nog twee keer per jaar een update over mijn investeringen via geldvoorelkaar.nl – ook al ben ik inmiddels, vrij teleurgesteld door de stevig achterblijvende resultaten, gestopt met crowdfunden. De vorige update vind je via deze link, en vanaf die update zijn er ook weer links naar voorgaande updates.

Geldvoorelkaar.nl is één van de websites via welke je geld kunt uitlenen aan personen of bedrijven. En het is dan de bedoeling dat je het geld in de loop van de tijd terugkrijgt, plus de afgesproken rente.

Het afgelopen half jaar is eigenlijk zonder (verdere) problemen of incidenten verlopen. De zeven bedrijven die mij nog geld terug moeten betalen, zijn dat blijven doen. Pfoeh, gelukkig! Eén bedrijf (nummer 8) haalde zelfs de eindstreep. Enkele andere bedrijven (bijvoorbeeld 10 en 11) hebben nu in ieder geval al terugbetaald, wat ze van me geleend hebben, en zijn nu nog een paar maanden de rente aan het betalen.

Screenshot 2017-12-28 08.31.53

Qua “statistieken” heb ik op dit moment nog 6,72 euro van mijn eigen geld ingelegd. Als iedereen nu zou stoppen met terugbetalen, zou ik op deze investeringen dus nog altijd geen enkele winst gemaakt hebben, maar juist 6,72 euro aan verlies. Maar daar ga ik niet van uit. Ik hoop dat ik in januari de 0 zal zien. Alles wat daarna nog terugbetaald wordt, zal dan dus (eindelijk) winst zijn.

Van de vier bedrijven die in de loop van de tijd gestopt zijn met betalen (nummertjes 2, 12, 15 en 17) heb ik in het afgelopen halve jaar niks gehoord. Het kan zijn dat er nog juridische procedures lopen, of dat er ooit nog een betalingsregeling getroffen wordt, maar ik heb er een hard hoofd in. Omdat deze bedrijven failliet zijn gegaan, vaak zelfs voordat ze überhaupt het geld terugbetaald hadden dat ik ze geleend had, moet de opbrengst van de andere bedrijven eerst deze verliezen compenseren, voordat er überhaupt sprake kan zijn van winst.

Als verder iedereen blijft betalen, dan krijg ik nog 140 euro extra binnen tussen nu en eind 2019. Dus op de tussen 2012 t/m 2014 door mij uitgeleende 2200 euro’s haal ik dan uiteindelijk misschien een winst van 140 euro. Dat is echt niet veel. Dat is minder dan 2% per jaar.

Het is een bedroevend veel lagere opbrengst dan wat mij beloofd werd. Mijn gemiddelde rente zou 7-8% per jaar geworden moeten zijn… Ik denk dat ik blij mag zijn als het 1% per jaar wordt, gemiddeld. De rest is dan “verdwenen” in de faillissementen van de diverse gesneuvelde bedrijven.

Ik raad mensen dus ook af om aan crowdfunding te doen. Doe het alleen, als je het geld kunt missen, als je er geen cent van terug hoeft te zien, en als je een bepaald project het geld gunt, om de een of andere reden. Dan kan het alleen maar meevallen, als je dan eventueel wel (een deel van) je geld terug krijgt.

 

 

 

Reacties uitgeschakeld voor Tweede update geldvoorelkaar (crowdfunding) 2017

Opgeslagen onder Geld en besparen

Reacties zijn gesloten.