Waar ik in investeer

Ik vertel heel veel over mijn financiën, bijvoorbeeld over wat ik uitgeef, hoeveel ik binnenkrijg, en hoeveel ik tot nu toe over heb gehouden. Maar waar ik precies in investeer, dat hou ik voorlopig nog voor mezelf. Ja, ik heb wel tipjes van de sluier opgelicht, niet? Ik investeer in windmolens, ik heb een beetje (!!!) geld in P2P-lending waarbij ik via de website geldvoorelkaar.nl geld uitleen aan particulieren en bedrijven die geld nodig hebben en schrijf daar af en toe ook over, en ook beleg ik via ASN en de Triodos bank en voor mijn pensioen ook nog eens, via Brand New Day. Kortom, degene die mij al langer volgt, weet wel iets van mijn beleggingen.

Maar ik heb weinig zin om er meer over te zeggen. Ik denk dat ik toch bang ben voor commentaar. Bijvoorbeeld dat het onzin is dat ik met mijn beleggingen rekening probeer te houden met milieu en medemens. Of van mensen die vinden dat ik teveel verschillende beleggingen heb (dat vind ik zelf ook wel, trouwens). Of van mensen die vinden dat ik veel “agressiever” zou moeten beleggen op mijn leeftijd. Of juist dat ik gek ben om überhaupt te beleggen. Of die vinden dat ik het in goud moet stoppen, of in bitcoins.

Bekritiseerd worden is niet zo leuk. Je kunt er ook behoorlijk moe van worden. Dus ik vertel lekker niet alle details, en trek mijn eigen plan (een plan dat ook past bij mij en bij hoe ik mijn toekomst zie). Hopelijk is het een goed plan. Maar we zullen zien…

7 reacties

Opgeslagen onder Geld en besparen

7 Reacties op “Waar ik in investeer

  1. Gelijk heb je!!
    Daarnaast is flink spreiden zeker niet verkeerd ivm de risico beheersing.

  2. 100% mee eens. Bloggen is alleen leuk als je er pllezier aan beleeft!

    Ik heb zelf ook enkele van deze alternatieven voor sparen, elk met een eigen doel en stapje voor stapje.

  3. Gelukkig mag je nog altijd lekker doen wat je zelf wilt 🙂

  4. peggy-sue

    Groot gelijk! Het is je goed recht om zelf te beslissen wat je met ons lezers wilt delen. Wel vind ik het interessant en leuk om te lezen hoe je omgaat met je spaargeld. Dit omdat wij zelf ook zo ‘verstandig’ mogelijk willen beleggen en sparen en tips e.d. altijd welkom zijn.

  5. valhalla

    Ja, hoe meer je prijsgeeft, hoe meer mensen kritiek leveren. Maar gelukkig mag je zelf kiezen en hoef je niet alles te vertellen. (hoewel ik je investeringen zelf wel erg sympathiek vind klinken :))

  6. Vlijtig met Zuinigheid

    Helemaal gelijk. Doen wat jij wilt. Soms vertel ik ook iets teveel en hup, het commentaar is direct gegeven.